Varför inte tryck länge i min 1020

Nilse
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 21:20

Varför inte tryck länge i min 1020

Inlägg av Nilse »

Har två st 1020 , den ena är nu renoverad med undantag för pumpventilen ,tycker den i förhållande till Min Optimus 1550 /500 brinner kort tid på full pumpning ,, Undrar om bottenventilen håller tätt , inte lätt att plocka ur den , har en renoveringssats med ej gjort det då det ser djäkligt knepigt ut att skruva ur denna ,, vilket verktyg ?
Lång platttång kanske .. vidare funderar jag på om ventilen skall vara fullt öppen eller bara så att den lyser starkt , tycker den tappar snabbt i lyskraft , ca max 10 min så är det dags att pumpa , Optimuslampan 30min utan pumpning
Synpunkter , jag älskar mina två 1020 lampor fantastiskt vackra
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Varför inte tryck länge i min 1020

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
Om backventilen till pumpen läcker brukar pumpstången tryckas ut.
Jag tycker du ska kolla packningen till påfyllnings-locket.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Varför inte tryck länge i min 1020

Inlägg av stepside55 »

Är det backventilen behöver du ett ordentligt verktyg. Mattias (Taxidriver på forumet) gör finfina såna. Lätt att dra sönder ventilerna annars och då blir det ett elände.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Varför inte tryck länge i min 1020

Inlägg av Tive »

Man kan ta en lång förlängare (1/2" fattning från en hylsnyckel sats ) och köra ett spår med rondell skivan i hyls ändan, har funkat i många år för mej, när det gäller att få ut pump ventilen, Mvh Tive
Nilse
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 21:20

Re: Varför inte tryck länge i min 1020

Inlägg av Nilse »

tack för bra info , verkar vara en god ide att låta honom göra ett verktyg ,, trist att ha en lampa som inte håller trycket ,, och jo , jag pumpade upp tryck tog bort pumpen samt tog en vanlig ballong och satte på ,, då såg man att det läckte :D
Skriv svar