Primus 1020 Mässing.

Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Gösta »

Hej! Nej jag har inte gjort så med någon lampa, kanske inte någon annan heller, men jag vet att det går, och det är en enkel prosedur. I mitt yrke gäller det finmekanik och att återställa sådan i sitt ursprungliga skick och funktion. I och med att jag är intresserad av fotogenapparater av lite olika sorter och använder dessa både i min fritid och i jobbet, och privat umgås med många samlare, kan jag berätta för dig varför jag vet det här. Hade en kolega som samlade på veteranbilar. T-fordar. De bilarna hade en tid då de kallades för mässing fordar i folkmun. Det var nu jag kom in i bilden. Klockornas ytterhöljen till dessa bilar var i mässing, Så, ett visst år på 10-talet blev det modernt med förnicklade sådana. I nutid är det brist på de i mässingutförande, för de har tillverkats i mindre mängd redan från början. Då jag förfogade över en uppsatt anläggning för ändamålet, tog jag mig an jobbet. Det var ett extra jobb vid sidan av så att säga . Den maskinella utrustningens användning var egentligen elektrolytisk avfettning av mässingvaror. Det är olyckligt om du uppfattar mig som om jag hittar på . I dag förekommer liksom i alla tider tidigare, fusk innom det flesta områden, samlare vill väcka andras avund, eller få samlingen mer eftertraktad, få en slags bekräftelse på att det man har lyckats skrapa ihop är lite av extra rang. En mänsklig drift kanske. Vissa har kunskapen att genomskåda det andra inte.
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Gösta »

Hej! Nej jag har inte gjort så med någon lampa. Men har har avnicklat andra föremål av mässing. Det är för att ge upplysning om att ett sådant avnicklingsförfarande med ganska enkla medel är möjligt. Föresten din lampa verkar ju ha en patina som kommit till av lång lagring.

Men håll med omatt frestelsen kan bli för stor för många, att göra lampor mera värdefulla genom att avnickla dem, Observara att jag inte har haft för avsikt att misstänkliggöra varesig dig eller din lampa.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av jukka_t »

.

Ibland kan förnicklingen vara så tunn att ett citronsyrebad kan ta bort förnicklingen, hände mig när jag höll på
med min 1381 renovering, hatten var smutsig och tänkte att jag ger den ett snabbt dopp i citronsyra, sen
ringde telefonen och jag glömde av det snabba badet.... efter en stund kom jag på det och då var den nere
på bara mässingen...

Var tvungen att fuska o låta förnikla om toppen...

Behöver kanske inte tillägga att detta var sista gången jag rengjorde förnicklade grejjer i citronsyra...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Gösta »

Hej! Det kanske ser lite lustigt ut med två svar efter varann men det beror på att när det första inlägget av mig inte kunde ses efter några minuter,fick jag en känsla om att det försvunnit i syperrymden, och sen fick det kortas ner, pga tidsbrist och sedan när jag kollade då fanns de där båda två ja så gick det till .

Passar på att nämna om en episod med citronsyra, då tråden ändå kommit dit. Hemkommen från en samlarmarknad hade jag med mig några kolvbultar till en motor ,de var bemängda med en viss ytrost ,la ner dem i ett medelstarkt bad efter 4 timmar var de förstörda, De hade tappat sin runda form. De kom sedemera lyckligtvis till pass som omslipade i en annan motor Men helt klart måste vi vara försiktig med citrusfrukterna i den skepnaden.
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Christer »

Dessutom drar den ur kopparen i mässingen, och den förändringen i legeringen skyndar på framkallandet av stressprickor.
Det är säkert inga större problem på högkvalitativa, Svenska tankar. Men tunngodsiga och hårt valsade eller pressade sådana bör man tänka sig för innan man doppar i citronsyrebadet.
Själv har jag mer och mer "fegat ur", och kör i stort sett bara brännardetaljer i citronsyrebadet numera.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av stepside55 »

Finns det något vettigt alternativ till citronsyra?
Jag har fått för mig att det är skonsamt sätt att stoppa / ta bort rost med.

Ber om ursäkt Micke om vi/jag missbrukar din tråd lite med detta ämne.

mvh
Joakim
Micke South
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:35
Ort: Österlen

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Micke South »

@ Joakim. Inget att be om ursäkt för. Intressant läsning. Jag har själv funderat på detta med divrese metoder att avförnickla grejjor.Har åxå noterat att citronsyran kan vara ganska hårdhänt när nicklet är lite tunt och slitet .
I 1020s fall tror jag inte det är nått sånt som hänt.Herren jag köpte den av har varit ägare till den dem senaste 40 åren. Hittade ett mässingslock på en 1001a i hyllan, så nu har lampan fått rätt tanklock åxå :) .
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Marninger »

stepside55 skrev:Finns det något vettigt alternativ till citronsyra?
Jag har fått för mig att det är skonsamt sätt att stoppa / ta bort rost med.
Jag använder 3% fosforsyra för motor och andra delar av järn. Tar rosten men är inte lika aggressiv mot metalen . . . hur det skulle fungera på mässing kanske någon kemist här på forumet skulle kunna reda ut? :?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av stepside55 »

Marninger skrev: Jag använder 3% fosforsyra för motor och andra delar av järn. Tar rosten men är inte lika aggressiv mot metalen . . . hur det skulle fungera på mässing kanske någon kemist här på forumet skulle kunna reda ut? :?
Vart köper man sådan?
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Primus 1020 Mässing.

Inlägg av Marninger »

Tja du, - det används som "surhetsreglerande medel" inom livsmedelsindustrin (t.ex i Coca Cola) och inom trädgårdsnäringen . . . helt miljövänligt alltså :mrgreen:

Jag beställde en 25-liters dunk 80%-ig från Vallåkra lantmannaaffär, - så jag har nog vad jag behöver :D

Om du vill och har möjlighet går det bra att hämta en slurk att testa med, - jag bor och verkar i Skåne.
Skriv svar