"Renovering" av Primus 991

Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

"Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Egentligen rör det sig inte om en regelrätt renovering . . . jag tänker mig ju egentligen bara göra ren och sätta den i funktionsdugligt tillstånd igen. Men det här är första gången jag gör något sådant med en 'fotogenlampa' . . och hoppas därför kunna komma i åtnjutande av ett visst överseende med mina överdrifter, banala frågor och de eventuella stolligheter jag kan komma att ge mig in på.

Med det sagt ber jag att få presentera objektet . . eller stjärnan borde jag kanske säga . . i den här tråden. Det är alltså en Primus 991 i en liten cirkel under tanken märkt med AK och därunder 6.
Primus 991 - fyndskick
Primus 991 - fyndskick
Primus 991 01-001.jpg (31.05 KiB) Visad 8160 gånger
Fyndskicket var väl på sin höjd . . sådär . . men komplett och orginal . . tror jag?
Fyndskick
Fyndskick
Primus 991 01-003.jpg (47.97 KiB) Visad 8160 gånger
Det saknas en del emalj, ratten sitter fast och kromet är väl . . inte perfekt. Det rör sig med andra ord om en lampa som fått göra, förmodligen, daglig, tjänst i många år och sedan ställts undan . . för många, många år sedan.

Få se nu, - AK6 har väl att göra med när den är tillverkad . . har sett en kodförteckning någonstans . . men glömt var och ber att få återkomma till detta.

Hur som helst så har jag beställt en renoveringssats från FOGAS och skall nu plocka ner den för rengöring.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av jukka_t »

.

AK -> 1946

listan finns här:
http://www.fogas.se/default.asp?url=htt ... 114429.asp

991or har jag två stycken av, får man tätt i skarvarna i luftröret så lyser dom som bara den, och pålitliga är dom...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av stepside55 »

Trevlig lampa att göra iordning. Har också några stycken och i förhållande till sin storlek så är det de som lyser bäst av alla mina. Dock får iallafall jag förvärma noga, gärna två gånger för att de skall tända på ett säkert sätt.

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

AK -> 1946

listan finns här:
http://www.fogas.se/default.asp?url=htt ... 114429.asp

991or har jag två stycken av, får man tätt i skarvarna i luftröret så lyser dom som bara den, och pålitliga är dom...

SL!
Jukka
Aha, - tack för upplysningen och länken Jukka!

. . fast mycket vill ha mer sägs det ju och jag blir förståss nyfiken på vad 6:an då står för, - någon här som vet?

Hmmm . . . om den är tillverkad 1946 innebär det att lampan är 64 år gammal! . . . och att jag kanske borde försöka se till att få den i stånd och fungerande igen innan den blir pensionär, - eller hur?

64 år . . . det är ju mer än jag . . . kommer förmodligen att nynna på Beatles var gång jag pysslar med den.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av stepside55 »

Hej
Vad 6'an står för har diskuterats och blötts mycket. Det finns många olika teorier men ingen riktigt bekräftad. En av dem är att det står för beteckningen av det arbetslag som tillverkade lyktan en annan teori att det är den arbetsvecka som lyktan tillverkades i bl.a.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Nils_S »

Er du sikker på det er 'AK'? Alt på lampen vil indikere at den skulle være fra mellem 1934 og 1938.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av jukka_t »

Nils_S skrev:Er du sikker på det er 'AK'? Alt på lampen vil indikere at den skulle være fra mellem 1934 og 1938.
Nils "Hawkeye", är djupt Imponerad :-)

Jag ser att det finns plats för tryckmätare, den har metallratt och den har asbestpackning vid toppmuttern.

Sen gäller det att pyssla ihop ett årtal via denna information..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Nils_S skrev:Er du sikker på det er 'AK'? Alt på lampen vil indikere at den skulle være fra mellem 1934 og 1938.
Hej Nils,

Jag är ny i hobbyn och inte säker på någonting . . . men du verkar kunnig och jag är villig att lära.

Lampan skulle ju kunna vara en samling av delar . . men det ser inte ut som om någon skruvat på den på en 20 -30 år . . . minst. Sådant går kanske att fejka också men den ser ut att bara ställts undan och glömts bort. Mycket dam och smuts alltså . . . kan jag ha tolkat stämpeln fel ? ? Får nog ta fram putstrasan och undersöka saken . . .





Stämpel i botten
Stämpel i botten
Primus 991 - AB6.JPG (152.75 KiB) Visad 8124 gånger
Där ser man, - hmm länken till Connys lista ovan verkar inte fungera men enligt den här listan http://www.spiritburner.com/fusion/show ... hp?tid/15/ så är den tillverkad 1937. :o

Jag tar av hatten för och utnämner Nils till min husgud i dessa frågor!
Senast redigerad av Marninger den lör 20 nov 2010, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Nils_S »

Produceret i 1937. Så kan du være sikker på at alle dele er original. Jeg kan ikke se et logo på glasset, så det er måske skiftet på et tidspunkt.

Jeg tror nok alle ved at jeg er ret glad for Primus apparater. Jeg er specielt interesseret i de forskelle og variationer der findes i de forskellige modeller. Jeg er kun glad at kunne hjælpe nogen.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Jag har beställt en renoveringssats från FOGAS och börjat plocka ner lampan för rengöring. Har i stort sett tagit i sär allt utom backventilen som jag saknar verktyg för att skruva ur. Har sett att några här på forumet gjort egna verktyg men jag hittade inget lämpligt ämne i skrotlådan så jag får väl beställa en nyckel också.

Utan erfarenhet av andra märken och modeller måste jag ändå säga att jag blivit ganska förtjust i den här lampam. Finurlig konstruktion, elegant formgivning, fina material och mycket väl utfört hantverk, - jag är helt såld. Om sen glaset är orginal eller utbytt vet jag inte men så här ser det i alla fall ut.
Glascylinder
Glascylinder
Glascylinder.JPG (186.3 KiB) Visad 8101 gånger
Skriv svar