"Renovering" av Primus 991

Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Nils_S »

Marninger skrev:Om sen glaset är orginal eller utbytt vet jag inte men så här ser det i alla fall ut.
Det glas er fra sidst i 40erne eller 50erne. Schott var den store leverandør til Primus med glas. Deres oprindelig fabrik lå i Jena, men det ligger i Øst Tyskland. Efter krigen flyttede de produktion til Mainz og et par år efter fik glasset også bynavnet i logoen.

Jeg vil anbefale at lave selv et værktøj til pumpeventilen. Jeg synes at dem man køber er lidt løs og kan ødelægge hjørnerne af ventilen. Kun min vurdering. Hvis du tænker at bruge lampen ofte vil jeg anskaffe et nyt glas. Originalerne med logo er svært at finde efter hånden.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Jag är imponerad över all din detaljkunskap Nils . . . och mycket tacksam för dina råd! Jag skall definitivt försöka skaffa ett glas att använda då jag vill tända den. Får väl bli ytterligare en beställning till Conny på FOGAS (om du läser det här och inte har skickat nyckeln än kan du kanske packa med ett glas . . om det finns?)

Har börjat med rengöringen, (vill ha den ren och fungerande men ändå orginal och så långt möjligt med spåren av de många åren av trogen tjänstgöring kvar). Rensstången satt duktigt fast och tog en stund att få loss, så jag bestämde mig för att sota ut förgasaren enligt den metod Jukka beskriver här viewtopic.php?f=26&t=5.

Nu äger jag (ännu?) inte någon blåslampa, tänker att det blir för varmt med gassvetsen . . . och kan just nu inte hitta gasolbrännaren . . . undrar om det inte skulle kunna funka att använda en sådan här




. . . ogräsbrännare
. . . ogräsbrännare
Ogräsbrännare.JPG (144.65 KiB) Visad 7921 gånger

Jojomen det funkade det också och till slut verkade sothögarna större än vad som rimligen borde kunna rymmas i förgasaren.
Sot.JPG
Sot.JPG (115.25 KiB) Visad 7921 gånger
Men jag får erkänna att Jukka är noggrannare än jag, - jag skippade de sista momenten och nöjde mig när jag tyckte det såg tillräckligt bra ut.l
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Bilden nedan visar delarna efter grundläggande rengöring. Tittar man noga syns det att brännaren och blandningsröret är böjda, - stukade så att lågspridaren pekar lätt in mot röret renstången löper i. Jag förmodar att det och all koks i det här röret var orsaken till att rensnålsstången satt så hårt fast.
P1040843.JPG
P1040843.JPG (83.55 KiB) Visad 7910 gånger
Jämför man med reservdelsbladet nedan (länkat från http://www.fogas.se) ser man att plattan lågspridaren sitter i skall sitta vinkelrät ut från röret.

Bild

Jag har försökt rätta upp förgasaren med värme och lite milt våld men då började en lödning snabbt se ut att vilja spricka. Försökte värma ihop den med minsta munstycket i gassvetsen . . försiktigt! Är inte riktigt nöjd med passformen men vågar inte ge mig på blandningsröret . . verkar skört och jag antar det är svårt att hitta ett nytt.

Har sett en del kommentarer om att det är viktigt att alla skarvar här passar och tätar perfekt så det kanske krävs ytterligare justering . . eller kanske lite tätningspasta. Nå, - det får vara tills det börjar bli dags att slutmontera och provtända den.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Nästa moment, i väntan på nyckel och packning till backventilen mm, blir att göra ren tanken invändigt. Knepigt, - men råd om hur man kan göra detta finns förstås att få här på forumet se t.ex: viewtopic.php?f=26&t=9

Intressant och säkert mycket effektivt, - tack för den tråden Jukka!

Men själv känner jag mig lite tveksam inför att skruva ner min PC och ha isär hårddisken . . . kan ju bli svårt att nå det här forumet efteråt . . . så jag klurar på en annan metod :idea:
P1040854.JPG
P1040854.JPG (52.43 KiB) Visad 7897 gånger
Jag tänker pytsa en näve småskrot och en slurk fotogen i tanken, leta upp La cucca ratcha i skivsamlingen och och skaka loss till den så länge jag orkar :lol: . . . sen blir förståss trixet att få ut allt skrot och gegga igen :roll:
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Nils_S »

Marninger skrev:Jag tänker pytsa en näve småskrot och en slurk fotogen i tanken, leta upp La cucca ratcha i skivsamlingen och och skaka loss till den så länge jag orkar . . . sen blir förståss trixet att få ut allt skrot och gegga igen
Husk at tælle hor mange stykke du kommer i. Der skal helst være lige så mange som kommer ud. :)
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Husk at tælle hor mange stykke du kommer i. Der skal helst være lige så mange som kommer ud.
Du har bestämt lösningar på allt du Nils!

Jag glömde räkna delarna men det skramlar inte längre . . och det ser betydligt bättre ut i tanken nu! Fast det är ju ju inte så mycket man kan se . . och jag kan inte fota inuti . . som Jukka gjort i sin guide.

Men idag kom det efterlängtade paketet från FO(togen & )GAS(ol) . . (eller?) . . med glas, packningar och verktyg. Jag bugar och tackar för den snabba leveransen!

Verktyg och packningar.JPG
Verktyg och packningar.JPG (229.57 KiB) Visad 7880 gånger

Från vänster är det packning till boxfäste, box packningar och röret de kom i, bottenventil (i reserv) och två . . eller nästan två packningar till bottenventil. Men verktyget var, som Nils förvarnat, en besvikelse och inte mycket att hålla i när grejorna sitter sen 70 år eller så.
Verktyg.JPG
Verktyg.JPG (216.34 KiB) Visad 7880 gånger

Det passar inte heller särskillt bra, - ventilen är knappt 5 millimeter och spåret knapt sex. Låter kanske inte så mycket med ett glapp på en milimeter men det är faktiskt 20% och minst som en en nummer för stor fast nyckel.
Passform.JPG
Passform.JPG (214.36 KiB) Visad 7880 gånger
Dessutom är det omöjligt att hålla det i perfekt läge när man också måste ta i . . så nu har jag en runddragen bottenventil. :cry:

Jag får väl försöka göra ett bättre eget bättre verktyg och hoppas ventilen inte är värre rund än att jag kan få ur den . . . funkar inte det så . . nä, - en bedrövelse i sänder!

. . . Får väl se om jag kan hitta något lämpligt ämne i morgon . . en sextonmilimeters axel borde va perfekt . . . någon som har en bättre idé?

Får väl byta box packning så långe . . . fast skall det vara mer än en packnig i boxen :?:

Äsch, - va deppigt det blev . . . jag tror jag skiter i det för i kväll . . . och går och tröstar mig med en öl så länge. :)
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av taxidriver »

Runddragna pumpventiler och dåliga verktyg som man betalat dyra pengar för kan få en på dåligt humör :( Läs om mina äventyr med dylikt i tråden runddragen pumpventil optimus 300
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Hej taxidriver!

Tack för klappen på axeln, - det hjälper och det är ju skönt att veta att man inte är ensam med sitt problem. Finns ju dessutom en hel del tips i din tråd viewtopic.php?f=16&t=190.

Jag tänker att löda loss röret, som du fick göra, får vara som en sista utväg (det gäller förstås att inte bruka våld så att också röret förstörs) så jag har i PM frågat Tive vad det för verktyg han rekommenderar.

Min egen plan nu är därför att
1. Försöka göra ett bättre verktyg och se om det går att få loss ventilen då.
2. Kolla om Tive har en lösning
3. Löda loss röret

Nu har jag dock även fått erbjudande om viss hjälp från Jukka, - jag är helt ställd av all hjälpsamhet här!!!!

Jag återkommer om hur det går . . . men det här kan nog ta några dagar.
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Christer »

Marninger skrev:Jag tänker pytsa en näve småskrot och en slurk fotogen i tanken . . . sen blir förståss trixet att få ut allt skrot och gegga igen :roll:
Det brukar inte vara några större problem med detta. Det gäller bara att använda magnetiskt skrot. Var alltså noga så att t.ex inga rostfria skruvar eller mässingsgrejor letat sig med i rivmassan som du slänger in i tanken.
Sedan är det bara att stoppa in en smal magnet för att plocka upp de där sista envetna skruvarna som vägrar att hitta vägen ut genom tanköppningen när det är dags att få ut skrotet igen.

/Christer
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Det låg ett brev från Jukka i lådan när jag kom hem i kväll :D :D :D

. . . och i det fanns en lite rejälare backventilsnyckel, - så jag gick direkt ut i verkstán.
Bättre verkty.JPG
Bättre verkty.JPG (186.58 KiB) Visad 7841 gånger
Jo, jag moddade det lite lätt, - slipade ner det lite så jag fick färska greppytor (för det hade varit med förut) . . . och la på lite tejp för att få bättre styrning och centrering . . . och gick sedan till verket

.

.

. med klent resultat. :cry:

Men när jag nu var uppe i varv så var det väl själva beslesub om inte . . . hmmmm, - egentligen inget bra ämne . . . men försöka duger :evil:
Hemgjort verktyg.JPG
Hemgjort verktyg.JPG (207.54 KiB) Visad 7841 gånger
Och . . ?

.

.

.

Nej, - inte f-n gick det :evil: :evil: :evil: heller!!!!! Ventilen är ju redan lite rundragen och verktygen klättrar bara upp.

Kanske om man kan bygga något som håller ner verktyget när man drar :roll: :roll:

.

.

Det var väl ungefär där som Gunnel, min stora kärlek, kom och undrade varför jag inte kom in, - hon hade ju hört bilen för över en timme sedan? :oops:

.

Efter middagen hade väl frustrationen lagt sig lite, - så jag bytte boxpackningen och kollade hur mycket det läcker . . . . . hmmmmm. Allt måste ju inte vara perfekt . . . och motion lär ju vara bra . . . (pumpa måste väl räknas som nationalsport i dessa krestar eller?)

Dessutom är det väl inte onormalt om man har lite inkontinens när man nått 74 års ålder . . . jag provar!

.
Äntligen ljus.JPG
Äntligen ljus.JPG (245.04 KiB) Visad 7841 gånger
Så här ser det ut i Skåne ljust nu :D
Skånsk vinter.JPG
Skånsk vinter.JPG (177.42 KiB) Visad 7841 gånger
Skriv svar