Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av taxidriver »

Hur har det gått med lyktan? Lyfter den här tråden lite med tanke på att jag nu fått hem lyktan som jag ropa hem på tradera... Allt utom rensnåls mekanismen sitter som berget :? förnicklingen finns det hopp för :)

Men ,men...nått straff ska man väl ha när man bjuder emot och över folk som har gedigen erfarenhet av bränslekranar som sitter fast på "riktigt" ;)

Återkommer med bilder i en egen tråd. Undrar om det är någon som vet om det finns nått bra sätt att förminska biler på, köpte en ny kamera på mellandagsrean som inte vill ta bilder under 1m pixel
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

Sitter o väntar på att det skall dyka upp nån lämplig donator på Tradera för delarna som saknas.... :-)

Har hittat en riktig pump, den med gänga för att stänga inne trycket.

Saknar tändpinnen och tanklocket...


SL!
Jukka
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av Matte »

Verkligen snyggt jobbat! Funderar lite kring funktionen. Du skriver tändpinne, och jag är inte riktigt med på funktionen där....?? Behöver även denna lama förvärmning, eller hur funkar det?
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

Matte skrev:Verkligen snyggt jobbat! Funderar lite kring funktionen. Du skriver tändpinne, och jag är inte riktigt med på funktionen där....?? Behöver även denna lama förvärmning, eller hur funkar det?
Om jag fattat det rätt så är det lite sprit/liknande i hålet där tändpinnen är och man värmer förgasaren lite lätt med pinnen innan man öppnar kranen för bensinen.

Lite småfräckt och bensin behöverju inte speciellt mycket värme innan den lyser..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev: Återkommer med bilder i en egen tråd. Undrar om det är någon som vet om det finns nått bra sätt att förminska biler på, köpte en ny kamera på mellandagsrean som inte vill ta bilder under 1m pixel
Bilder vill vi se!

Detta verktyg använder jag, enkelt,snabbt och smidigt.

http://download.cnet.com/Image-Resizer- ... 05400.html

SL!
Jukka
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av Matte »

jukka_t skrev:
Matte skrev:Verkligen snyggt jobbat! Funderar lite kring funktionen. Du skriver tändpinne, och jag är inte riktigt med på funktionen där....?? Behöver även denna lama förvärmning, eller hur funkar det?
Om jag fattat det rätt så är det lite sprit/liknande i hålet där tändpinnen är och man värmer förgasaren lite lätt med pinnen innan man öppnar kranen för bensinen.

Lite småfräckt och bensin behöverju inte speciellt mycket värme innan den lyser..

SL!
Jukka

Okej, ja då är jag med! :) Nej, det är händigt med bensin på det viset. Har en bensindriven blåslampa, som blivit en favorit just för den sakens skull.
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

Denna tråd startade jag i början av 2011.

Nu i början av 2018 ropade jag in en reservdelslampa som har delarna
jag har för att kunna få ihop en komplett lampa.

Tackar Mattias för tipset !
tackar Johan för päminnelsen !

SL!
Jukka
Skriv svar