Primus 516 svårtänt och flammig låga

bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Primus 516 svårtänt och flammig låga

Inlägg av bengtl »

Hej,

Jag har lite problem med mitt Primus 516. Inomhus tänder det enkelt efter förvärmning men lågan liksom flammar upp rätt ofta. Utomhus brinner det med stadigare låga men ruskigt svårtänt. Får förvärma ett flertal gånger och ändå flammar det till rätt rejält när den tänder. Det verkar vara något fel på rensnålen för när jag vrider ratten max moturs så händer ingenting. Lågan är oförändrad. Är det så att allt har sotat ihop så det är därför det är svårtänt utomhus och att därför inte rensnålen tar sig igenom munstycket? Just nu känns det väldigt avlägset att som det var tänkt använda köket i ett campingtält. Går inte om det utan förvarning flammar upp stora lågor.

/Bengt
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 516 svårtänt och flammig låga

Inlägg av taxidriver »

låter som att den behöver sotas
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Primus 516 svårtänt och flammig låga

Inlägg av bengtl »

Tack. Då ska jag ge mig på det. En sak som jag inte förstår är vredet. När jag vrider max medurs så stängs lågan. Men samtidigt sticker den ut rensnålen genom munstycket. Jag trodde att rensning görs max moturs. Det går ju att justera lågan men är det då bara för att rensnålen stryper flödet så det är en fullfart brännare med inbyggd rensnål?
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 516 svårtänt och flammig låga

Inlägg av Nils_S »

De tidlige Primus justerbare brændere var modsat alle de andre mærker. Lukning og rensning skete sammen med at dreje til højre. Det var først omkring 1954 at de gav efter og lavet brændere som alle andre.
Mvh
Nils
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Primus 516 svårtänt och flammig låga

Inlägg av bengtl »

Tack för den infon. Jag har fått bort rensnålar och spindlar och brännarna är lösa. Tyvärr gav grafitpackningarna upp så det är bara att kolla upp rätt och beställa från fogas när allt ska ihop.
Skriv svar