Här kommer det några bilder på min radius 119.
Det hela började med att jag fick ett par flussöverdragna silverlod utav en kamrat som arbetar med rör. Tyvär så var jag lite för ivrig med att prov att löda så jag använde ståltråd istället för en stor slangklämma för att hålla ihop kragen med under lödningen, vilket påverkade slutresultatet.
Annars så får jag lov att säga att det flussöverdragna silverlodet var väldigt fint att arbeta med, Slipade bara lite försiktigt med ett fint sandpapper innan
Lite bilder på lagning av radius krage med silverlod
-
Lite bilder på lagning av radius krage med silverlod
- Bilagor
-
- så här såg den ut när jag fick hem den
- Bild 015.jpg (147.51 KiB) Visad 9480 gånger
-
- bild på lagningen innifrån
- Bild 026.jpg (140.72 KiB) Visad 9480 gånger
-
- bild på lagningen under ratten
- Bild 030.jpg (135.59 KiB) Visad 9480 gånger
-
- ihopmonterad och uppsnyggad
- Bild 031.jpg (140.63 KiB) Visad 9480 gånger
- stepside55
- Webbplatsadministratör
Re: Lite bilder på lagning av radius krage med silverlod
Vad fint det blev, Vad använde du för någon värmekälla?
mvh
Joakim
mvh
Joakim
-
Jag använde gas svetsen med ett av dom mindre munstyckena och en mycket lungn låga. Men det hadde gått att använda en mindre löd/blåslampa.
Såg faktiskt denna ring som ett övningsobjekt eftersom att jag inte från början hadde bestämt mig för om jag skulle renovera eller skrota lyktan....Nu får den i vikket fall leva vidare även om den inte är jätte fin i förnicklingen. Nu saknas det bara glas till den. Nån som har några till vettigt pris liggandes, Fogas glas ligger på 200kr st + frakt på 120kr vilket tyvär blir för dyrt för mig
Såg faktiskt denna ring som ett övningsobjekt eftersom att jag inte från början hadde bestämt mig för om jag skulle renovera eller skrota lyktan....Nu får den i vikket fall leva vidare även om den inte är jätte fin i förnicklingen. Nu saknas det bara glas till den. Nån som har några till vettigt pris liggandes, Fogas glas ligger på 200kr st + frakt på 120kr vilket tyvär blir för dyrt för mig
- Bilagor
-
- Bild 027.jpg (145.44 KiB) Visad 9472 gånger
-
Nu har jag fåt fart på den
Med ett lånat glas som hängde med en primus 1020, men känns mer rätt på denna. Jag vet att jag har en aningen för liten strumpa på den (optimus nr 4) Men känns som att den funkar helt ok ändå.
På snö bilden ser den ut att lysa gult men det gör den inte i vekligheten

På snö bilden ser den ut att lysa gult men det gör den inte i vekligheten
- Bilagor
-
- Bild 003.jpg (68.53 KiB) Visad 9439 gånger
-
- Bild 008.jpg (62.21 KiB) Visad 9439 gånger
-
Hej!
Räcker det med mjuklödning för att laga kragen eller behöver man hårdlöda? Det är väl större risk att förnicklingen tar skada ju högre temperatur man använder.
/Ljusbringaren
Räcker det med mjuklödning för att laga kragen eller behöver man hårdlöda? Det är väl större risk att förnicklingen tar skada ju högre temperatur man använder.
/Ljusbringaren
>>Räcker det med mjuklödning för att laga kragen eller behöver man hårdlöda? Det är väl större risk att förnicklingen tar skada ju högre temperatur man använder.
Min granne mjuklöder sännahär med Claes Ohlsson lod med 5% silver, fungerar kanonbra...
SL!
Jukka
Min granne mjuklöder sännahär med Claes Ohlsson lod med 5% silver, fungerar kanonbra...
SL!
Jukka
-
Vilken typ av lod? Mässing eller tenn? Mjuk lödning borde iof vara med tenn? Jag tyckte det blev snyggt med silverlod pga att det gick bra i hop med förnicklingen. förnicklingen blev endast aniningen missfärgad på ett ställe där jag råkade värma lite för länge