Optimus 200 P, Val av bränsle?

frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag är lite osäker på vilket bränsle man kan använda. Har nog aldrig tänt en fotogenlykta tidigare. Kan man använda lampolja (parafin), tänkte att den måste väl vara bäst för inomhus eldning? Finns det förgasarfotogenlyktor utan förvärmning? Tycker det verkar söligt med T-röden innan :-)

Tackar ödmjukast för svar

Mvh
Frosten

Edit: Nu är den putsad :)
Bilagor
IMG_2972.jpg
IMG_2972.jpg (35.03 KiB) Visad 11200 gånger
Senast redigerad av frosten den sön 04 dec 2011, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej frosten!

Lampolja är det du inte skall använda då det koksar igen i förgasaren. Det finns en hel del trådar i detta forum där olika bränslen diskuteras. Leta efter lysfotogen istället. Många här kör också med olika tändvätskor. Vilket bränsle som är bäst att köra med inomhus (luktar minst) överlåter jag till någon annan i forumet att svara på då jag mest kör utomhus själv. Det är dock viktigt att se till att lyktan brinner fint så att förbränningen blir bra annars är det risk för att det bildas många mindre bra ämnen.

http://sites.google.com/site/primuskongen/Home/parafin (här står det lite också)

En hel del lyktor har inbyggd snabbtändare (liten blåslampa) så då behövs bara fotogen. Sedan finns ju lyktorna som går på bensin också då behövs heller ingen sprit.

Mvh / Ljusbringaren
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Tack för svar!

Ok, då ska jag inte köra med lampolja. Kan någon superexpert här på forumet delge mig vilket bränsle som är bäst att använda inomhus? Tändvätska?

Mvh
Frosten
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av stepside55 »

Hej
Det finns många åsikter här, men då meningarna går isär lite och det verkar även vara lampberoende så rekommenderar jag att du köper en flaska lysfotogen och provar. Går lampan bra på det så är ju allt bra. Lysfotogen finns på de flesta bensinmackar.
mvh
Joakim
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

stepside55 skrev:Hej
Det finns många åsikter här, men då meningarna går isär lite och det verkar även vara lampberoende så rekommenderar jag att du köper en flaska lysfotogen och provar. Går lampan bra på det så är ju allt bra. Lysfotogen finns på de flesta bensinmackar.
mvh
Joakim
Ja efter mitt googlande så har jag insett det :). Men om man kör med fotogen inomhus så är jag lite orolig för gaserna som blir, eller är min oro överdriven? Är det mindre giftigt om man kör med tändvätska?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av stepside55 »

Går den riktigt så förbränns allt och då luktar det nästan ingenting. Men ett tips är att tända och släcka den utanför ytterdörren, för det är då det osar om den.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av jukka_t »

frosten skrev: Ja efter mitt googlande så har jag insett det :). Men om man kör med fotogen inomhus så är jag lite orolig för gaserna som blir, eller är min oro överdriven? Är det mindre giftigt om man kör med tändvätska?
Jag kör Willys tändvätska innohus och ÖoB´s Petro blå innomhus.

Willys tändvätska har en lite skarp doft som jag personligen tycker inte passar innomhus.

Man bör kanske inte köra en lampa inne i ett litet slutet utrymme typ en friggebod för länge, menar
lampan brännerju syret.

Sen så brukar jag inte köra Bensinare innomus, har lite respekt för hur bensin brinner ifall det skulle
börja läcka eller explodera.

Prova lite olika lysfotogen märken, innom och utomhus och välj sen det du tycker passar/fungerar bäst.

SL!
Jukka
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

jukka_t skrev:
frosten skrev: Ja efter mitt googlande så har jag insett det :). Men om man kör med fotogen inomhus så är jag lite orolig för gaserna som blir, eller är min oro överdriven? Är det mindre giftigt om man kör med tändvätska?
Jag kör Willys tändvätska innohus och ÖoB´s Petro blå innomhus.

Willys tändvätska har en lite skarp doft som jag personligen tycker inte passar innomhus.

Man bör kanske inte köra en lampa inne i ett litet slutet utrymme typ en friggebod för länge, menar
lampan brännerju syret.

Sen så brukar jag inte köra Bensinare innomus, har lite respekt för hur bensin brinner ifall det skulle
börja läcka eller explodera.

Prova lite olika lysfotogen märken, innom och utomhus och välj sen det du tycker passar/fungerar bäst.

SL!
Jukka
Ok, tack! Men då kör jag med fotogen, verkar som det bästa alternativet. Förstog inte riktigt vad du körde inomhus, var det ÖoB's Petro blå?
frosten
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 11:52

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av frosten »

Bara en fråga till.. Angående glödstrumpa. Kan detta fungera måntro? http://www.surplus.se/component/page,sh ... Itemid,26/. Den heter 250 C.p.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 200 P, Val av bränsle?

Inlägg av stepside55 »

den glödstrumpan ska fungera alldeles utmärkt
mvh
Joakim
Skriv svar