Vid midsommar besökte far och jag en veteran marknad hemma i "bynn". Vi åkte dit i en VW bubbla från 1969 och när vi svängde i på parkeringen gick gasvajern av. Fick putta in bilen sista biten... Fick köpa en rulle ståltråd på markanden, binda upp gasreglaget och puttra hemåt i 40km/h på en uppställd tomgång...
Nåväl, åter till ämnet. Bakom en tavla hos en av säljarna skymtade jag en kartong med en fotogenlampa på, en Optimus 930. I kartongen fanns mycket riktigt en sotig 930, säljaren ville ha 150 kronor eftersom glaset var lite sprucket. Nu började jag svettas lite och kände att det här kan nog vara dagens fynd

En sotig Optimus 930 mässing medspricka i glaset, orginalkartong, reservdelar, nyckel och 7 st strumpor.
Plockade isär lampan och konstaterade att den absolut fått fel bränsle. rensnålsstången satt fast och det krävdes både lösningsmedel och milt våld för att få loss den. Kanske inte konstigt med tanke på vad som fanns i tanken...

Grön lampolja

Värmde upp förgasaren och blåste ur med tryckluft. Efter en stund i gasolen ryker det rätt bra och till slut tog den förgasade kolen eld:

Tanken putsades blank utan problem, med huven motstod alla försök till puts med autosol, stålull och mässingsborste. Till slut fick den ett bad i citronsyra och då släppte till slut sotet. Här är en bild på delreultatet:

Nu blänker lampan fint och efter montering ska den få en hedersplats i vardagsrummet. Blänkande saker går frun med på att de får stå framme, övriga prylar får jag ha i källaren

Fler bilder kommer efter monteringen.
Mvh Rickard