Fint da er vi ganske sikker på alderen rundt -37.G E står for Ehrich & Graetz.men det skjedde noe i-43 etter det bare G.
Harald H
Petromax
Re: Petromax
Hej igen.
Otroligt vad energi man kan lägga på nått sånt här.
Du frågade om ristningar i botten.
Jag gjorde ren botten och det verkar stå 19 men det är bara två siffror, inte tre.
Otroligt vad energi man kan lägga på nått sånt här.
Du frågade om ristningar i botten.
Jag gjorde ren botten och det verkar stå 19 men det är bara två siffror, inte tre.
- Bilagor
-
- Petromax Rapid 829 botten.jpg (300.93 KiB) Visad 20439 gånger
Det er flere måter å datere på, men 19 kan godt bety første måned i 39 men det er bare gjetting. Så nettopp en kode med fire tall som indikerte uke år og dag.Mulig jeg er på tynn is,
Harald H
Harald H
Hej allihop.
Fotogenintresset har legat i träda ganska länge nu men så snubblade jag på en Petromax 826 på Tradera så jag tänkte att jag väcker liv i den här tråden igen.
Lampan är hur skitig som helst men när man plockar fram Petromax-loggan ser man E som redan har disskuterats i den här tråden.
Det ska alltså betyda att lampan är tillverkad före 1943 tror jag det var. Eller är det annorlunda på 826?
Har inte hittat något i botten ännu.
Enfråga bara: ratten på lampan är i nån sorts röd plast. Är det orginal tro?
Den är ganska olik orginalratten på min 829.
Fick också med en 1020 som var stämplad V i botten. Lite kul faktisk så man kan ju hoppas att lampintresset får en nytändning.
Mvh
Johan
Fotogenintresset har legat i träda ganska länge nu men så snubblade jag på en Petromax 826 på Tradera så jag tänkte att jag väcker liv i den här tråden igen.
Lampan är hur skitig som helst men när man plockar fram Petromax-loggan ser man E som redan har disskuterats i den här tråden.
Det ska alltså betyda att lampan är tillverkad före 1943 tror jag det var. Eller är det annorlunda på 826?
Har inte hittat något i botten ännu.
Enfråga bara: ratten på lampan är i nån sorts röd plast. Är det orginal tro?
Den är ganska olik orginalratten på min 829.
Fick också med en 1020 som var stämplad V i botten. Lite kul faktisk så man kan ju hoppas att lampintresset får en nytändning.
Mvh
Johan