Putsa eller inte putsa?

Ljusbringaren

Putsa eller inte putsa?

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Som en ganska ny samlare funderar jag över om man skall putsa en lykta som fått en fin patina under årens lopp eller inte. Sänker man värdet genom att putsa upp den så gott det går (med metoder som inte förstör givetvis). Hur ställer ni er mer erfarna samlare i denna fråga?

Ljusbringaren
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Putsa eller inte putsa?

Inlägg av jukka_t »

.

Jag håller mig till ett gränsfall med mina lampor, jag polerar inte men rengör alla smådelar
i ultraj´ljudstvätten (för förbättrad funktion) och rengör med grov svamp när det är förnicklade
delar typ tank/korg/top...

SL!
Jukka
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

För mig är det helt klart putsat som gäller, sen gäller det ju att hitta en lagom nivå. Det gör ju inget om det syns att det är använda grejer man har.

Och vad det gäller värdet så går ju pjäserna som är välputsade och fungerande för mycke högre priser på tex tradera än dom med "patina". Titta på min tråd viewtopic.php?f=12&t=384 och avgör själv vilken du skulle lagt högst bud på eller viljat haft i hyllan av före eller efterbilderna.

Eller tex bilderna av min sievert blåslampa som jag polerad riktigt seriöst viewtopic.php?f=56&t=177
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Har man en riktigt fin, inga repor o bulor osv så är det nog OK att putsa.
Är det ett bruksföremål med spår av användning så är det rengörning som gäller, att superputsa en repig och bucklig pjäs tycker jag är fel.
Skriv svar