Renovering Radius 119

Matte

Renovering Radius 119

Inlägg av Matte »

Ja, på lite outgrundliga vägar, så stod det en kasse på trappan ikväll. Öppnade den och där stod en Radius 119 modell Ä, hel och fin! :)
Ut i verkstaden med den och inspektera. Jodå, skitig som ett fä, men som sagt, komplett. Började plocka isär den så varligt, och döm m min förvåning när rensnålen visade sig i ett stycke!
Delarna behöver ett rejält bad, den saken är klar.
Naturligtvis så kom jag inte ihåg att ta någon bild INNAN nedmonteringen....

Nu till en fråga; hur daterar man dessa lampor? Primus är ju enkelt, men Radius och Optimus har jag inte riktigt klart för mig?
Nämnas kan att denna har fiberratt och ett klumpigt påfyllningslock.
Bilagor
IMAG0313.jpg
IMAG0313.jpg (186.7 KiB) Visad 14654 gånger
IMAG0314.jpg
IMAG0314.jpg (136.67 KiB) Visad 14654 gånger
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Renovering Radius 119

Inlägg av jukka_t »

Matte skrev: Nu till en fråga; hur daterar man dessa lampor? Primus är ju enkelt, men Radius och Optimus har jag inte riktigt klart för mig?
Nämnas kan att denna har fiberratt och ett klumpigt påfyllningslock.
Radius och Optimus är lite luriga att datera, man får kolla på kataloger och på det sättet försöka
se vad som skiljer på dom olika årsmodellerna.

Vi har inte så mycket kataloger här på forumet men det finns en del på Classic Pressure Lamps . -> http://classicpressurelamps.com/forum/

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Vissa saker går ju att datera på radius 119, dock inte på årtalet exakt men iallafall brytpunkter i decenium. Tex de äldsta (30-talet) hur ju en högre monterat pumprör och ett smäckrare tanklock med vingar samt luftskruv i "toppen". Även innerhatten upptill har färre lufthål.
Din 119 har ju den senare versionen dvs med lägre monterad pumprör och stora tanklocket med sidomonterad luftskruv som kom först som jag forstått det på 40-talet. Pappratten fanns nog med något år på den modellen men sedan kom ju bakelitratten framåt 50-talet gissningsvis.
Tror nog att någon annan här (Nils mfl) har med exakta datum på detta.

/T
Matte

Inlägg av Matte »

Tack för svar! Den sidan fanns det mycket intressant på!
Men om man skall dra till med en kvalificerad gissning, så kan lampan mycket väl härröra fråmn mitten på -40 talet?!
//Matte
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Säkert äldre än så. Lägg på tio år till skulle jag gissa.

Jag antar att "ett klumpigt tanklock" innebär att du har Radius fula säkerhetslock? Detta kom ju 1934, eller åtminstone patentet för det. Det vet vi ju. Men det verkar även som om införandet av luftskruven på sidan av fotogenpåfyllningen skedde detta år, så säkerligen är din lykta inte äldre än så.
Senare kom Radius att lägga in Ltd i gravyren, vilket din lykta inte har om jag ser rätt på bilden.
Enligt Nils sammanställningar så skedde detta förmodligen 1938, så en grov årtalsbestämning borde vara att din lykta är gjord 1934-37.
Förmodligen t.o.m 1934-36 eftersom tanknivåmätaren infördes 1937, och den verkar du också sakna.

Jag tänker inte ta åt mig äran av denna datering, utan det är snarare Nils grundforskning som ligger bakom dessa små uppgifter.
Förhoppningsvis kommer han in och bekräftar, eller korrigerar, mina antaganden!

/Christer
Matte

Inlägg av Matte »

Christer skrev:Säkert äldre än så. Lägg på tio år till skulle jag gissa.

Jag antar att "ett klumpigt tanklock" innebär att du har Radius fula säkerhetslock? Detta kom ju 1934, eller åtminstone patentet för det. Det vet vi ju. Men det verkar även som om införandet av luftskruven på sidan av fotogenpåfyllningen skedde detta år, så säkerligen är din lykta inte äldre än så.
Senare kom Radius att lägga in Ltd i gravyren, vilket din lykta inte har om jag ser rätt på bilden.
Enligt Nils sammanställningar så skedde detta förmodligen 1938, så en grov årtalsbestämning borde vara att din lykta är gjord 1934-37.
Förmodligen t.o.m 1934-36 eftersom tanknivåmätaren infördes 1937, och den verkar du också sakna.

Jag tänker inte ta åt mig äran av denna datering, utan det är snarare Nils grundforskning som ligger bakom dessa små uppgifter.
Förhoppningsvis kommer han in och bekräftar, eller korrigerar, mina antaganden!

/Christer
Jo, det är det otroligt fula säkerhetslocket jag avser. Nej, det står bara "Radius No 119", inte som på min 103, som däremot har ett mycket smidigare tanklock, med vingar på, och tankmätare, som du helt korrekt påpekar saknas på denna.

Oavsett om det slår på några år, så är det alltid intressant att kunna datera saker och ting, och jag är tacksam för all kunskap som finns på detta forum! :)
//Matte
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Och ju äldre, desto bättre! Eller hur? :lol:
Matte

Inlägg av Matte »

Christer skrev:Och ju äldre, desto bättre! Eller hur? :lol:
Jo, lampor, whisky osov... :lol: :lol:
Nu blev den helt sonika den äldsta i samlingen :)
//Matte
Matte

Inlägg av Matte »

Nu börjar delarna bli rena, men märker också att förnicklingen är riktigt riktigt dålig. Putsar med autosol, men märker att det är svårt att vara lätt nog på handen.
//Matte
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Jag skulle nog rekommendera att helt skippa Autosolen när förnicklingen är tunn.
En rejäl tvätt ser oftast bättre ut än en lykta med ömsom mässingsgult, och ömsom nickelblankt utseende.
Skriv svar