Primus Nyårsnöt

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Christer »

Gösta skrev:Det blev Christer som kom med rätta lösningen.GRATTIS du var snabb att lista ut det hela. Lampan har suttit på en encylindrig råoljemotor.
Tackar, tackar!
Råoljare är alltid det första jag har i tankarna när jag ser blåslampor med utflyttade brännarhuvuden. Jag var kanske en liten aning tveksam här eftersom det inte syntes något brännarstöd, eller infästning för detta.
Tack för en rolig tävling, och historia!

Adress kommer via PM.

/Christer
munktell.jpg
munktell.jpg (70.55 KiB) Visad 14242 gånger
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Lilor »

Grattis Christer, ditt svar är väl det som man ofta förknippar vissa blåslampor med, & tack Gösta för frågeleken! Själv har jag ingen som helst erfarenhet av tänkulemotorer men jag minns puttrandet när jag som liten var ute på Vättern med min farbror och "utterfiskade" med en båt med just en ´sån motor!

God fortsättning!

/Conny C
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av taxidriver »

Ganska genialisk konstruktion på dom där flaskorna dels att den portionerar ot rätt mängd sedan att den inte tillåter att spriten kommer i kontakt med syre och kan förgasas förän den är ute ur flaskan...

Sen finns det andra anledningar att inte fylla på en spritkopp med redan brinnande sprit i som att det kan rinna över och ta eld på andra ställen än det är tänkt.

Sedan är det ju så att om allt stämmer (rätt bränsle, ursotad brännare,vindstilla och +grader) så ska det ju inte behövas mer än en full kopp för att förvärma
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Nyårsnöt

Inlägg av Christer »

Hej Thomas!
Det är som Taxidriver säger. En påfyllning ska normalt räcka, så man ska inte behöva dutta i mer sprit.
Ibland är dock verkligheten en annan, och man kan behöva förvärma mera. Men man ska ändå inte hälla i en ny portion före spriten brunnit ut.
Det är inte det som är tanken med säkerhetsflaskorna.

Jag skrev ett svar till dig på Träbåtsakuten! Jag har faktiskt inte skrivit något där på flera år tror jag, så jag tyckte det kunde vara roligt att se om jag fortfarande kunde logga in där.
Och det kunde jag, men det var ett helsike att komma ihåg lösenordet. :lol:

/Christer
Skriv svar