Renovering och effekt Primus 862 blåslampa

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Renovering och effekt Primus 862 blåslampa

Inlägg av peo »

Hej

Jag köpte en Primus 862 blåslampa förra sommaren, och sen på hösten blev jag sugen på att få igång den.
Den är stämplad "O 7" på sidan av tanken, så den är alltså tillverkad 1925 enligt Primus dateringssystem (http://www.fogas.se/default.asp?url=htt ... 114429.asp). Blåslampan är väldigt oxiderad, så latmasken bestämde att behålla den i denna "vintage"-skrud, men jag ville gärna få igång den.

Packningen till tanklocket såg fin ut, så den fick vara, men det var tvunget att renovera lite annat innan det var dags för provstart:
1. Tätningen till brännarventilen fick jag göra ren och sen dra lite extra, för där läckte det.
2. Jag plockade av spiralen och brände den ren från beck mm, och skakade ut kvarvarande sot. Det brukar alltid behövas på så här gamla blåslampor. En intressant detalj är att brännarspiralen är av järn - man ser ju på bilderna (längre ner) att den är lite rostigt brun, och faktiskt också magnetisk när man testar. Brännarspiraler på andra blåslampor jag har brukar vara tillverkade av någon mässingsliknande legering.
3. Pumpen funkade bra efter några droppar låsolja.
4. Backventilen hade lite bakpys när man ökade trycket, så jag fick ta loss den och då såg jag en intressant sak. Backventilen såg inte ut som den brukar göra, utan den undre delen bestod av en spiral och inuti den låg en läderpackning. Se bifogade bilder. Fjädern gick att vrida av och så la jag dit en ny gummipackning ovanpå orginalet, och plockade ihop allt igen.

Bild Bild

Så var det dags att provköra. 800-serien har bensin som bränsle. Jag använder ofta Nitor Bensin (heptan) som jag köper på K-Rauta, det luktar inte så illa som bensin till bilar och gräsklippare. Jag tycker Nitors bensin fungerar bra till gamla bensin-blåslampor. Spritskål saknades, så det fick bli ett plåtlock på en tegelsten.

Bild

Bild

Och det gick riktigt bra. Efter några minuters förvärmning med allt placerat på grillen (man vet ju aldrig vad som kommer att hända och då är det bra med en grill - den tål ju rejäla brasor) öppnade jag ventilen lite, och det började det mullra i lampans inre. Snart var det full fart. De låga tonerna / vibrationerna fick faktiskt lampan att börja gunga på grillgallret! Så här såg det ut:

Bild

Bild

Bild

Jag blev också intresserad av vilken effekt en så här pass gammal blåslampa kan tänkas ha. På tråden "Mät effekten på din förgasarapparat" (viewtopic.php?f=30&t=57) finns en enkel instruktion på hur man kan göra för att uppskatta den, och den ger ett ganska tillförlitligt värde om förbränningen är fullständig (i praktiken om lågan är blå).
Jag ställde sen lampan på hushållsvågen, och efter tankning vägde den 1740 gram, och efter ca 10 minuters drift vägde den 1691 g och då började jag mina noteringar, och så här blev det:
0-1 min : viktminskning 07 g : motsvarar 5.2 kW
1-2 min : viktminskning 07 g : motsvarar 5.2 kW
2-3 min : viktminskning 09 g : motsvarar 6.7 kW
3-4 min : viktminskning 10 g : motsvarar 7.5 kW
4-5 min : viktminskning 10 g : motsvarar 7.5 kW
6-7 min : viktminskning 11 g : motsvarar 8.2 kW
7-8 min : viktminskning 12 g : motsvarar 9.0 kW
8-9 min : viktminskning 12 g : motsvarar 9.0 kW
... och så låg den kvar på den förbrukningen några minuter och sen slutade jag att mäta.
Att bensinförbrukningen ökar i början, tror jag beror på att temperaturen ökar på blåslampan, och därmed trycket inne i den, ända tills en balans infinner sig (pga av att omgivande luft kyler tanken). Tänk att effekten är så himla hög - runt 9 kW - det är i alla fall mycket mer än vad jag hade gissat. Men det är ju ungefär vad effekten är i oljebrännaren till en villapanna, och den brännaren har ju ungefär samma dimensioner som på denna blåslampa (fast på den tanken är lite större ;) ).

/P-O
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering och effekt Primus 862 blåslampa

Inlägg av jukka_t »

.

himla fina bilder P-o.

Man blir lite suger på o ta en genomgång av sina egna blåslampor...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Renovering och effekt Primus 862 blåslampa

Inlägg av peo »

jukka_t skrev:.

himla fina bilder P-o.

Man blir lite suger på o ta en genomgång av sina egna blåslampor...

SL!
Jukka
Tack - kör hårt. /P-O
Skriv svar