Primus 431 SN - hur funkar den?

Amatören
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 23:40

Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av Amatören »

Hej,
Vilket fantastiskt forum!!
Nu sitter jag på pottkanten - fick låna en blåslampa Primus 431 SN av min ålderstigne granne. Den hade nog inte varit i drift på minst 25 år. Fyllde på fotogen, stängde luftskruven vid påfyllningslocket, fyllde t-sprit i behållaren för förvärmning, tände på, pumpade upp tryck och, hör och häpna, efter lite hostande drog den igång.

Dag senare, upprepades proceduren, men fick inget tryck i lampan. Pumpkolven kändes lite "slapp" så jag misstänkte packningen. Den verkade tight men hur tight skall den vara? Eller kan det helt enkelt vara någon slags ventil i botten som inte vill "slåppa" in luften i tanken? Men då borde ju pumpkolven gå trögt?

Finns det någon som har goda råd att komma med i detta härliga forum?
Kollade hos Fogas och hittade en sprängskiss på en Optimus 431. Den är mycket lik Primusen, med undantag för ventilen på tanklocket. På Primus sitter den vid sidan om locket. Finns det någon som har en instruktion till denna blåslampa??

Tack på förhand från en amatör!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av taxidriver »

Det sitter en backventil i botten av pumpröret som inte är helt ovanligt att den strular. Pumplädret är också lika vanligt att det spökar..Men det brukar gå att smörja upp om det finns nått kvar av det. Till smörjning av pumpläder brukar jag antingen ställa pumpstång med läder i en behållare med en skvätt motorolja ett par dar eller masera in klöver vaselin med tummen, viktigt är att trycka ut kanterna.

En annan sak som kan hända med pumplädret är att det spricker i ovankant vid muttern och det är lite lurigt eftersom att en sådan spricka knapt syns och man tror att allt är ok
Amatören
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 23:40

Re: Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av Amatören »

Tack för dina råd och engagemang, taxidriver.
Jag börjar nog med att försöka ställa den i lite motorolja, som du föreslog.
Lädret har inga "kanter", så kanske är det välslitet? Hmm, nytt läder kanske.
Om nu backventilen strular, måste man skruva upp hela pumpröret - det sitter ju som f-n- och man blir ju rädd för att förstöra någonting annat. Dessutom verkar det vara tum-dim. på muttern.
Orkar man blåsa in i pumpröret med tillräckligt tryck och då få ventilen att öppna sig?
Tack!
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av taxidriver »

Nytt läder är alltid bra. Tänk på att även det behöver lite smörja även om det är "nytt" Vet faktist inte om man orkar blåsa igenom backventilen...Beror nog lite på hur bra fjädern är...Finns en del bra råd bland guiderna
per11
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 13 okt 2012, 11:40
Ort: Norrköping

Re: Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av per11 »

det här värktyget kan du använda för att skruva upp ventilen
http://www.fogas.se/shop/2108---munstycksnyckel/

eller så kan du tillverka ett värktyg
viewtopic.php?f=26&t=549
per
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 431 SN - hur funkar den?

Inlägg av taxidriver »

Det verktyget är riktigt värdelöst...fungerar kanske ett par gånger eftersom att det är såpass mjukt i framänden. Blir sedan att man drar ventilerna runda istället + att man får dålig kraft med det. Jag har tillverkat några verktyg av 16mm axel med ett fräst spår i änden som är mycke bättre. Finns en egen tråd om detta under guider viewtopic.php?f=26&t=549
Skriv svar