Primus 615, i sin rätta miljö.

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av Christer »

Här är en gammal Primus 615 som jag haft länge, och några bilder där den sitter på en motor som just var avpassad för denna modell (eller någon som är väldigt lik).
Ni får som vanligt klicka på bilderna för att få upp dem i helformat (och slippa scrolla.)
IMG_4003.jpg
IMG_4003.jpg (80.22 KiB) Visad 16031 gånger

Det är en startlampa för råoljemotorer, och det verkar som om motortillverkarna ofta anpassade sina maskiner för olika blåslampor som fanns på marknaden. Kanske de rentav samarbetade med varandra för att få fram en bra modell.
Just 615 har ju t.ex. även en modell med två utblås i den gjutna lågformsdelen längst fram, vilken passar utmärkt till vissa tvåcylindriga tändkulor, t.ex. BM10.
Jag vet dock inte om det var Primus som gjorde lågformaren, eller om det kanske var motor/traktortillverkarna själva som anpassade blåslampan.

Just i dagarna var det läge att plocka fram den gamla 615-lampan, för jag har just skaffat mig en råoljare till. Och det roliga med denna är att den har en gjuten hållare på avgasröret som är avpassat just för denna blåslampa. Höjden blir perfekt så att lågformsröret precis tittar in i värmehuven till tändkulan!
De har t.o.m. låtit det bli en liten klack i gjutningen för att fungera som stöd under pumphandtaget om ni kollar längst ner på denna bild:
IMG_4007.jpg
IMG_4007.jpg (92.82 KiB) Visad 16031 gånger

Den har dessutom en låsskruv som man låser fast lampan med. Jag tar för givet att det är just för denna fasthållning som vissa blåslampor har en stålring i bottnen, precis som 615. En vanlig blåslampa med mässingsunderdel blir ju snart förstörd om man försöker låsa fast den på detta sättet.
IMG_4006.jpg
IMG_4006.jpg (87.69 KiB) Visad 16031 gånger

Här är en gammal katalogbild till motorn (det är en Beijer), och där ser man vad jag absolut tolkar som en Primus 615 på sin rätta plats.
Beijers-raoljemotor-40tal.jpg
Beijers-raoljemotor-40tal.jpg (10.35 KiB) Visad 16031 gånger
Beijers-raoljemotor-40tal2.jpg
Beijers-raoljemotor-40tal2.jpg (71.27 KiB) Visad 16030 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av jukka_t »

.

Får vi en Youtubefilm när motorn går igång?

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av stepside55 »

Det var det mest upplyftande ikväll :-)
Låter som att du har fler än denna motor, jag gör gemensam sak med Jukka och efterlyser lite ljud.
trevlig helg
Joakim
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av Christer »

Det var lite lustigt att ni frågade, för jag satt precis och laborerade lite med Adobe Premiere och olika klipp från premiärstarten tidigare idag.
Jag slängde upp ett halvtaskigt montage från aftonens evenemang på YouTube just nu, och ni kan se det här http://www.youtube.com/watch?v=22jYjCK1 ... e=youtu.be
Som ni hör så pumpar blåslampan en aning, men den fungerar ändå tillräckligt bra för ändamålet.
Jag tror dock ändå att jag bör ge den en överhalning så att den går lite bättre.

Jag måste säga att den något mindre kultändaren jag har i båten låter mycket trivsammare, men det kan för all del hända att denna nya maskinen låter bättre också, bara den får lite last!
Det är alltid en markant skillnad hur en maskin låter när den får jobba lite. Ett mesigt puffande kan mycket väl bli ett djupbröstat toffande bara den får ta i litet :D
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av jukka_t »

.

Tjusig pjäs Chister !

Är inte alls insatt i motorer som denna, den lilla veven ser ut att vara en bränslepump?
Vad kör du för bränsle i denna maskin?
Hur startar du den?, är det en vev eller nått dragsnöre?

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus 615, i sin rätta miljö.

Inlägg av Christer »

Tack Jukka! Den blir ännu tjusigare när jag är klar med den.
den lilla veven ser ut att vara en bränslepump?
Den lilla veven är faktiskt till smörjoljan. Den lilla svarta lådan denna vev sitter på är en lubrikator, eller "smörjlåda". Den portionerar ut enstaka droppar av smörjoljan via kopparrör till utvalda ställen. Oljan används bara en gång, sedan samlas överskottet i vevhuset där man måste tappa ur den regelbundet.
Veven är till för att man ska kunna köra ut oljan fortare till resp. smörjställe eftersom veven så att säga går fasen så mycket fortare för hand än när motorn själv driver runt den med sin nerväxling.
Det är lämpligt att veva några varv vid varje start för att se till att det finns bra med smörja när den rusar igång.
I början på filmen visas bara att jag hade loss varje smörjställe och vevade för att se att oljan kommer fram som den ska. En grej som jag helt enkelt ville förvissa mig om eftersom jag just skaffat maskinen.

Vad kör du för bränsle i denna maskin?
Jag kör mina motorer på diesel, men de går att köra på de flesta likartade bränslen. Matolja t.ex.. 8-)
Ursprungligen var de väl oftast menade för råolja.

Hur startar du den?, är det en vev eller...
Startar med ett handtag på svänghjulet. Du kan se det som en liten cirkel klockan tolv på min sista bild. Man trycker handtaget rakt ut ur svänghjulet, och sedan trycker man hjulet rejält i motsatt riktning som den ska gå.
Vid motkompressionen så tänder den och kastar tillbaks hjulet i rätt riktning och tuffar förhoppningsvis igång.
Handtaget hoppar in igen automatiskt eftersom det är fjäderbelastat.

Det är nästan starten som är roligast med tändkulor. Alla procedurer och förberedelser. Det är ungefär samma grej som med allt man gör för att få igång en fotogenapparat.
Skriv svar