Primus 601 tarantella datering

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 601 tarantella datering

Inlägg av taxidriver »

orginaltanklocket e borta sen länge. Sitter ett från ett 210 kök på den nu...inte rätt men fungerar. plåtratten e ditsatt av mig (beställd från fogas) Allt som satt där innan va helt sönder rostat. Den gammla boxmuttern var av stål som ärersatt av en i mässing
Snörlindningen "känns" orginal. pumpröret är rätt smalt (14mm). Finns ingen säkerhetspinne eller lock i botten
Vad det gäller stämplarna så e dom otydliga (läs början på tråden)
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Primus 601 tarantella datering

Inlägg av peo »

Hej

det var knepigt fall. Som jämförelse: Jag har en Primus 862 stämplad "O7" i en ring på tankens sida, dvs från 1925. Den har pumpknopp av mässing, träknopp till justerratten, svart snöre runt pumphandtaget, ett grovt tanklock, och säkerhetspinne. Dvs 5 av 6 typiska tecken på att tillhöra den tidigaste kategorin 1890-1920.

Jag tror att din Tarantella är från 1920-talet (kanske det L eller T man skall gå på, och att O:et är ett bomärke - eller tvärtom). Det stämmer bra med att du tycker att snörlindningen verkar vara original. Och sen har vissa delar ersatts under årens lopp.

/P-O
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 601 tarantella datering

Inlägg av taxidriver »

Har äntligen fått den att funger riktigt =) Var som jag mistänkte att det var sten filtret som satt mellan tanken och brännaren som var igensatt. var inte helt lätt att få ur det, men till slut gick det
Skriv svar