Hemmagjord kombinyckel till Primus

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Hemmagjord kombinyckel till Primus

Inlägg av Christer »

Jag tänkte bara visa ett litet specialverktyg som passar till alla Primuslampor med den fyrkantiga lilla skruven på rensnålsratten.
När man jobbar med rensnålsmekanismen så brukar man både få skruva bort den lilla ratten och skruva upp boxmuttern.
Boxmuttern är 9mm, så jag tog en 9:ans block/ringnyckel och skar av ringdelen, men behöll så mycket som möjligt av materialet eftersom jag ville ha ett vinklat huvud för den delen som skulle passa till den fyrkantsskalliga skruven på ratten.

Sedan var det bara till att slipa upp ett fyrkantigt hål till 4 mm:
Bild

... och vips; ett litet kombiverktyg!
Bild

Den öppna delen är alltså lagom till boxmuttern.
BAHCO, givetvis. Vad annars till en Primus:
Bild

Och den omslipade delen gör p.g.a. sin vinkling att man lätt kommer åt rensnålsrattens skruv:
Bild

Ibland är det trängre, men då vänder man nyckeln så att den går på skruven med ytterändan istället, så att säga.
Då kan man sticka den förbi de större plastrattarna:
Bild

Ingen nödvändig pryl, men den underlättar om man skruvar mycket med Primuslampor som har denna typen av rensnålsratt.
Och nians nyckel får man ju ändå ha till boxmuttern...


/Christer
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Hemmagjord kombinyckel till Primus

Inlägg av peo »

Hej Christer

Det var en smart uppfinning, jag har också tyckt att det är ett himla pillande med den där lilla fyrkantiga skruven. Det är trångt, och är lampan gammal måste man kanske ta i lite för att få loss den - med risk för att man slinter och repar tanken. Kul att du tog just ett BAHCO verktyg och slipade om.

/P-O
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Hemmagjord kombinyckel till Primus

Inlägg av Christer »

Tack PeO!

Jag brukade köra med minsta skiftnyckeln till detta, men det var precis som du säger alldeles för lätt att repa förnicklingen med denna trots dess minimala storlek.


/CC
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Hemmagjord kombinyckel till Primus

Inlägg av stepside55 »

Fiffigt
Tycker om såna här lätta o praktiska tips. ytterligare en fördel är att man ser det är till fotogen prylarna, så det försvinner inte ned i röran bland de övriga verktygen. Där brukar åtminstone mina ligga när man behöver dem.

mvh
Joakim
Skriv svar