Radius 119 tappar tryck?

Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Radius 119 tappar tryck?

Inlägg av Andersman »

Hej!

Ny här, har inte hållt på med tryckapparater så länge, men detta är riktigt roligt, har några blåslampor, två lanternor och ett mindre kök, men samlingen utökas sakta men säkert. Hursomhelst, min första lampa, en Radius 119, brinner ojämnt och den behöver ett pumpslag i minuten för att hålla full ljusstyrka, det behövs inte på Optimus 200:an som efter tändning och 30 slag med pumpen brinner i det oändliga..nästan iallafall.
Behållaren på Radiuslampan blir aldrig varm, medans Optimusen blir ordentligt varm, tänkte att detta har med saken att göra, luften expanderar och håller trycket på Optimusen? Men..inte sjutton ska man behöva pumpa SÅ ofta på Radiusen...? Någon som kan ge mig ett tips, har haft isär och rengjort alla delar, satt ihop och den beter sig exakt likadant som före isärtagningen, flackande ljus och sjunkande tryck. Tips?

Mvh Anders
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radius 119 tappar tryck?

Inlägg av stepside55 »

Hej Anders och välkommen.
Jag tycker det låter som ett typexempel på att det inte är riktigt tätt. Förmodligen behöver du en ny packning till tanklocket, eller så läcker backventilen. Du kan testa genom att pumpa upp tryck i den och sänka ned i ett spann med vatten eller i diskhon, bubblorna avslöjar vart det läcker. jag håller en krona på tanklocket.

mvh
Joakim
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Radius 119 tappar tryck?

Inlägg av Andersman »

Hej!
Det läckte i tanklockspackningen, nu är den bytt mot en ny, tät sådan. Men ljuset flackar, jag har rengjort men det får nog bli en ny omgång för att få bukt med problemet, för övrigt lyser den starkt och startar utan minsta problem, men ett ljus som hela tiden går upp och ner i styrka, det blir jag nära nog tokig på.

Mvh Anders.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radius 119 tappar tryck?

Inlägg av taxidriver »

Har du sotat ur förgasarröret på den nångång? Kan vara en orsak i sånna fall
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Radius 119 tappar tryck?

Inlägg av Andersman »

Jajamen den är sotad och rengjord ordentligt, men jag har läst att liknande fenomen kan uppstå om munstycket är slitet, så det vill jag prova att byta, närmaste väg att gå för att hitta ett är väl troligen Fogas. Vore trevligt med en fungerande 119, den lyser rätt ordentligt :D
Skriv svar