Renovering Radius 17 kök

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Renovering Radius 17 kök

Inlägg av peo »

Hej

här kommer lite detaljer om ett Radius No 17 kök som jag renoverat (nya packningar och ganska omfattande polering av mässings- och järndetaljer). Det ingår även en plåtlåda a la Radius, men den har några skavanker (några färgskav och mindre bucklor). Jämfört med orginalleveransen för Radius No 17 i blecklåda, så saknas bara spritkannan och en rensnål (av tre) -se sprängskisserna på FOGAS hemsida.

Bild

Bild
En liten skada på lågformsringen, annars är det nästan perfekt. Vindskyddet var väldigt rostigt, men blev blankt och fint genom att först stålborstas, och sen en dust i saltsyra tills all rost var borta, och sen lätt stålborstning.

Köket är säkert tillverkat för export - därav alla de olika språken (10 st) som alla garanterar att detta är en äkta Radius apparat.
Bild

Bild
Räknat radvis uppifrån och ner är det:
Engelska, Engelska, Tyska, Franska, Spanska, Ryska, Engelska (samma som 1a raden), 3 asiatiska språk (hebreiska, indiska ?), arabiska, och kinesiska

Och så här ser det ut när man drar igång det på kvällskvisten. Först förvärmning med sprit
Bild

Och sen tänder fotogenen
Bild

och så en närbild så klart
Bild

So long /P-O
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Renovering Radius 17 kök

Inlägg av stepside55 »

Tycker Radius 17 modellen är en av de snyggaste. Har själv en , dock inte lika fint putsad som din. Jag har alltid trott att den typen av vindskydd var ett litet nyare påfund, men där hade jag fel. Vore kul att veta ungefär när de såldes?
mvh
Joakim
Skriv svar