Optimus som brinner dåligt

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Optimus som brinner dåligt

Inlägg av tomas »

Har repat upp en äldre 200, men får den inte och gå bra. Den brinner klockrent vid start, vit och fin men efter 25-30minuter börjar den gulna och små lågor syns slå upp från strumpan, dessutom blir kröken röd.
Bränslet tänkte jag och bytte, men icke samma resultat. Har kört med Lysfotogen 80, Petroblå och mina sista slattar Statoilblå (samtliga bränslen funkar utmärkt i mina andra optimusar). Resultatet och tiden för problemet är dock är detsamma. Har även kört med olika strumpor med och justerat höjd på kröken/mixröret.

Känns detta igen? Jag vet att det fanns skrivet om femomenet på fd swedlamp forumet. vill minnas att det stod något om att justera kröken men jag kommer inte ihåg exakt.

Hjälp önskas.

/Tomas
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Optimus som brinner dåligt

Inlägg av Conny »

Hej Tomas

Tre troliga fel.
1. Byt munstycke
2. Kolla så att lågspridaren är åtdragen.
3. Sota ur förgasaren.

Mvh Conny
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Optimus som brinner dåligt

Inlägg av tomas »

2. och 3. var kollade sedan innan, utan felet var 1:an dvs munstycket. Skumt fel, ett för ögat fint munstycke och nål...
men nu lyser den som den ska.

/T
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus som brinner dåligt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej !

Jag har skrivit om "justering av kröken". Ingen av åtgärderna mot de "tre troliga felen" hjälpte, men efter justering av kröken så funkade den kanoners.

Då skrev jag detta:
Jag har "några" stormlyktor i min samling av teknik, problemet med glödande gasblandningsrör på Optimus 200P tror jag mig ha löst. Jag stötte på detta problemet 1987 när jag gjorde lumpen, visa 200 funkade bra medan några andra lyste svagt med glödande gasblandningsrör när de lyst en stund. Första observationen var att utan "hatt" så funkade de med full ljusstyrka, eller om man använde dem utomhus vid sträng kyla (-25 - -30 C). Okulärbesiktning (noga) av munstycke gav vid handen att de såg ok ut, utbyte av munstycke gjorde heller ingen skillnad.

Misstankarna riktades mot hur gasstrålen rikats in i gasblandningsröret, först justerades höjden på röret, viss förändring gick att observera, dock ej med fullgott resultat. Sedan justerades gasblandningsrörets U-krökning, jag vill minnas att det är vanligast med ett rör som är krökt något för mycket, genom att "bända isär" U:et lite så löste sig problemet.

Genom att trixa med olika bränslen så kommer fenomenet att skifta något, men lösningen är i vart fall enligt min erfarenhet att justera U-formen på gasblandningsröret, jag har gjort detta på många Optimus 200P och alla funkade tillfylles efter justeringen.
Skriv svar