Provkörning av Optimus 350

tomastomas
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 11 dec 2014, 16:59
Ort: Karlskoga

Provkörning av Optimus 350

Inlägg av tomastomas »

Så kom dagen när min nyinförskaffade Optimus 350 skulle provköras. Med ny bottenventil, ny lågspridare, ny rensnål och ny tanklockspackning. Första tändningen av förvärmningsspriten (och ny glödstrumpa) blev fiasko, i min uppskrubbningsoperation dagarna innan hade jag visst glömt att montera tillbaks det lilla röret i spritkoppen som i praktiken agerar veke åt spriten så att lågan blir hög och kraftfull. Utan detta rör blir lågan ynklig och verkningslös, men med röret återmonterat blev det fart igen. Och lampan lyser jättefint! :D

Men.. den pulserar, med strax under 1 Hz. SCHHHHschhSCHHHHschhSCHHHH. Min misstanke är att det finns nåt guck i röret upp till förgasaren, för om jag rör på rensnålsvredet litetlitegrann (typ ±15°från "rakt ner") som inte ens är i närheten av att skicka upp nålen, så påverkas ljusstyrkan ändå. Sån liten rörelse har ingen som helst effekt på mina andra lampor som brinner som de ska. När jag slutar röra på vredet återkommer pulserandet. SCHHHHschhSCHHHHschhSCHHHH.

Någon som har några andra ideer eller tips?

/Tomas
Optimus 350, första proveldning
Optimus 350, första proveldning
Optimus 350.jpg (84.01 KiB) Visad 11948 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Provkörning av Optimus 350

Inlägg av stepside55 »

Vissa lampor har jag rullat ihop ett litet finmaskigt mässingsnät och fört upp i förgasaren, det hindrar och jämnar ut flödet varvid pulserandet minskar. Men det finns säkert andra lösningar.
mvh
Joakim
Skriv svar