Optimus 930. Hur varm blir normalt tanken?

Marcus
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 feb 2012, 10:11

Optimus 930. Hur varm blir normalt tanken?

Inlägg av Marcus »

Hej!

Jag är ny här och helt ny inom det här med pumplyktor. Jag har nyligen införskaffat en Optimus 930 och en 1550, en Radius 119 och en 102. Jag har plockat ner alla (förutom 102:an som jag fick idag), rengjort och bytt pumplädret, lite packningar, munstycken och rensnålar.
Min 930 hade jag dock inga nya munstycken och renanålar till, men allt såg rent och fint ut så jag testade att starta ändå.

De lyser alla fint med en vit och fin låga, dock blir min 930 väldigt varm framförallt på tanken. Jag har inte vågat köra den längre än 45 minuter för då börjar övre delen av tanken(från pumpen och uppåt ungefär) bli så varm så att man knappt kan röra på den.

Jag har försökt söka och läsa både här och på det engelska forumet för att få svar på vad som är normal temp på tanken. Det enda jag fått fram är att det är vanligt att den blir varm men inte hur varm. Vill ju inte vara med om någon explosion för att tanken blir så varm och det tar eld i fotogenen som är tanken, så därför har jag stängt av.

Lite mer info:
Glödnät: Optimus nr4 250 C.P
Munstycke: Enda som står på den är en 3:a.
Bränsle: Starta lysfotogen från Jula.
Bränslemängd: Ca halv tank.
Blandningsröret blir inte glödgat under den tiden jag vågat köra och det osar inget av lyktan.
För övrigt så har jag plockat ner den helt och rengjort allt så allt är rent och fint.

Så vad tror ni, är allt som det ska vara och hur varm brukar tanken bli?

Mvh Marcus
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 930. Hur varm blir normalt tanken?

Inlägg av jukka_t »

.

930 brukar bli varm i toppen, men har inte hört talas om att en tank skulle bli
så varm att man inte kan ta på den.

Kan det vara så att munstycket är slitet eller felaktigt vilket
skulle kunna ge mer värme än normalt.

SL!
Jukka
Marcus
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 feb 2012, 10:11

Re: Optimus 930. Hur varm blir normalt tanken?

Inlägg av Marcus »

Tack för svar!

Så kan det säkert vara, eller om det är för stort för lyktan.
I de andra lyktorna har det brunnit utanför strumpan och sotat mycket när jag testade dem med de gamla munstycken som satt på vid köp, när jag bytt dem har de sedan lyst fint.

Min 930 lyste ju fint från start efter att jag gjorde rent och bytte pumplädret så då antog jag att munstycket var ok. Ska testa byta det och rensnålen.

Tyvärr fick jag ta mitt 200 c.p. set till min 102:a så nu har jag bara ett 250 c.p. set kvar hemma.
Kan det funka? Lyktan är ju 300 c.p. men kollar jag servicepaketen verkar de komma med 200 c.p. munstycke och rensnål. Eller gör jag smartast i att vänta på att få hem ett set med 200?

Mvh Marcus
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 930. Hur varm blir normalt tanken?

Inlägg av jukka_t »

Prova med 200cp, tror inte att det är jättestor skillnad på ljusstyrkan.

SL!
Jukka

Marcus skrev: Tyvärr fick jag ta mitt 200 c.p. set till min 102:a så nu har jag bara ett 250 c.p. set kvar hemma.
Kan det funka? Lyktan är ju 300 c.p. men kollar jag servicepaketen verkar de komma med 200 c.p. munstycke och rensnål. Eller gör jag smartast i att vänta på att få hem ett set med 200?
Skriv svar