gasläckage

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

gasläckage

Inlägg av tomas »

Har ju nyligen servat upp en gammal 200:a och jag tänkte ha fredags mys med den idag men det gick ingetvidare.

Drog igång den och den tände direkt men efter ca 10 min fallande i ljusstyrka och en glödande gasblandarkrök. Lät den svalna och tog isär såg att de inte riktigt låg i linje röret och munstycket. Tog isär och värmde kröken med gasol samt krökte till den i ordning, enligt (ZVEZDA M50´s instruktion i en tidigare tråd) mätte in avståndet till ca 12,5mm till munstycket.
Återstart.
Bild
ser ju ok ut till en början, men upptäcker efter ett tag att det glöder igen röret samt en liten låga slår ut i munstyckets högra del. Suck...
Bild

Ska prova att byta munstycke, hoppas det hjälper. Bara det nu inte är någon skada på förgasaren.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: gasläckage

Inlägg av Marninger »

Hej Tomas,

Vad har du för bränsle?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: gasläckage

Inlägg av tomas »

Bytte munstycke (mitt sista, måste köpa..) och kollade så inget var löst och pumpade igång lampan igen. Den lyser som en gud i en kvart, sedan glödgad krök och tappad effekt igen. Läckaget vid munstycket är dock borta i allafall. skönt.

Bränslet är Lysfotogen 80 (köpt hos en lokalgrossist, se tråden superbränsle funnet).
Tror knappast på bränslet i detta fall eftersom jag kört det i drygt ett halvår i ett tiotal lampor och kök av olika fabrikat, utan några problem. Nåväl får nog ändå prova med annat bränsle imorrn, har biltemas och lite petro blå slattar hemma.

/T
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: gasläckage

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej !

Pröva att höja kröken rejält o se om det hjälper. Kollade precis på en av mina 200-lampor, avståndet mellan munstycke och oppningen på kröken är nog nära "maximalt".
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: gasläckage

Inlägg av Marninger »

Tror knappast på bränslet i detta fall eftersom jag kört det i drygt ett halvår i ett tiotal lampor och kök av olika fabrikat, utan några problem.
Undrade bara för min Primus 991, som jag premiärtänt i kväll efter (nästan slutförd) 'renovering', uppförde sig på samma sätt . . . med ett bränsle som funkat perfekt i andra lampor :(

Men jag försöker nog bara hitta något att skylla på, - för inte kan det väl vara så att jag gjort något fel . . eller glömt att dra åt eller byta något . . . . jag????? :geek:

Men det verkar ju onekligen mer rimligt att det är något i balansen mellan mängd bränsle / storlek på strumpa / förhållande mellan luft-bränsleblandning som spökar.

Härligt att du prova och att det blev (lite) bättre med nytt munstycke . . . hur är det med strumpan då . . och är kröken tillräckligt (?) vid? Ledsen men nu svamlar jag . . . måste va den där årets cider som jag just drog om . . kanske skulle funka som bränsle??? :?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: gasläckage

Inlägg av tomas »

Ok, törs knappt skriva dettta men...
"Mitt" fantastiska Lysfotogen 80 har nu fått en knäpp på näsan. Tankade i biltemas lysfotogen i denna strulande 200:a och banne mig den lyser i princip perfekt :?
tappar något av sitt fina vita ljus efter en kvart, men den lyser ju och har inget glödande gasrör! Byte tilbaka till gammel munstycket (snål om mitt sista munstycke :D ) och testade igen. Lyser då med helt ok men efter en stund har jag den lilla tjuvlågan vid munstycket där igen så det är nog bara kassera det och köpa nytt.

Dock ger jag mig inte ännu, gasröret är inte det finaste verkar vara pålött en stump (dålig lödning dessutom) , misstänker att denna gått som spritlampa en gång i tiden. Ska prova med ett annat finare gasrör från en annan 200 som nu fungerar som reservdelsbank.
Blir då att tanka i lysfotogen 80 och prova på nytt.
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: gasläckage

Inlägg av tomas »

Nu börjar jag bli snurrig. Har kört den en lite längre stund med biltemas soppa och märker att fenomenet med glödade röret visst är kvar, tog bara lite längre stund innan den tappade effekten och glödningen började. Har kört med 200cp munstycke och optimus nr4 strumpa 250cp.
Vad göra ???
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: gasläckage

Inlägg av Marninger »

Har tittat lite närmare på min 991 och fann då att blandarrör och förgasare inte riktigt passade samman. Dels finns det läckor och dels pekar inte munstycker rakt upp i luftblandarröret . . . fotogenstrålen är riktad snett in i blandarrörets vägg :o

Efter första försöket att rikta allt blev det bättre och ljudnivån minskade men fortfarande inte perfekt, lampan tände bra och funkade en något längre stund innan den började glöda och osa. Bytte bränsle till Biltemas och försökte igen . . . ingen större skillnad :cry:

Plockade isär och riktade upp delarna ytterligare tills jag tyckte munstycket pekade rätt och allt passade väl samman. Eftersom delarna är gamla och slitna och jag dessutom knådat dem en hel del smetade jag in skarvarna med monteringspasta för bilavgassystem och såg så noga jag bara kunde till att alla skarvar var tätade.

Jag hade fortfarande Biltemas soppa i tanken så jag drog igång den på detta och lampan gick en timme utan att visa några överhettnings problem :)

Nästa gång bytte jag till Startas soppa (från Jula) och den verkar funka lika bra på detta, - har kört den typ fyra timmar i sträck så här långt :) :)

. . . så fortsätt rikta och täta är mitt råd!
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: gasläckage

Inlägg av tomas »

Har nu häromdagen testat följande för att se om förbättringar kan ske.
*kört med en nyare innerhuv.
*bytt munstycken fram och tillbaka.
*skiftat i bränslen biltema och kemek soppan.
*bytt förgasare.
*kört utan topp på huven.
*justerat krök upp och ned.

Har kör lite olika kombinationer med ovanstående delar. Det komiska i detta är att nu är jag tillbaka på originaldelarna och nu går den skapligt på bägge bränslena, dock luktar det så lite väl mycket så det blir inte inomhus körning med denna 200:a tyvärr. Jag anser dock att den inte går helt 100% eftersom den osar så pass mycket.

Ska dock prova en sak till snart, justera kröken ytterligare utåt för battre passning till munstycket. Dock måste jag köra lite med dremeln och slipa lite i hålet i hatten. Då får jag kröken det där sista (som jag tror behövs...?).

/T
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: gasläckage

Inlägg av tomas »

ca 1,5mm bortslipat på detta ställe, se tandpetarspets (obs. bilden visar en annan 200 hatt)
Bild
justerad krök ytterliggare 1,5mm gav resultatet att jag körde lampan 5 timmar i går kväll i vackert vitt ljus och total avsaknad av glödande detaljer.

Skönt att det går att vara envis och lyckas ibland.

/T
Skriv svar