gasläckage
gasläckage
Har ju nyligen servat upp en gammal 200:a och jag tänkte ha fredags mys med den idag men det gick ingetvidare.
Drog igång den och den tände direkt men efter ca 10 min fallande i ljusstyrka och en glödande gasblandarkrök. Lät den svalna och tog isär såg att de inte riktigt låg i linje röret och munstycket. Tog isär och värmde kröken med gasol samt krökte till den i ordning, enligt (ZVEZDA M50´s instruktion i en tidigare tråd) mätte in avståndet till ca 12,5mm till munstycket.
Återstart.
ser ju ok ut till en början, men upptäcker efter ett tag att det glöder igen röret samt en liten låga slår ut i munstyckets högra del. Suck...
Ska prova att byta munstycke, hoppas det hjälper. Bara det nu inte är någon skada på förgasaren.
Drog igång den och den tände direkt men efter ca 10 min fallande i ljusstyrka och en glödande gasblandarkrök. Lät den svalna och tog isär såg att de inte riktigt låg i linje röret och munstycket. Tog isär och värmde kröken med gasol samt krökte till den i ordning, enligt (ZVEZDA M50´s instruktion i en tidigare tråd) mätte in avståndet till ca 12,5mm till munstycket.
Återstart.
ser ju ok ut till en början, men upptäcker efter ett tag att det glöder igen röret samt en liten låga slår ut i munstyckets högra del. Suck...
Ska prova att byta munstycke, hoppas det hjälper. Bara det nu inte är någon skada på förgasaren.
Re: gasläckage
Hej Tomas,
Vad har du för bränsle?
Vad har du för bränsle?
Re: gasläckage
Bytte munstycke (mitt sista, måste köpa..) och kollade så inget var löst och pumpade igång lampan igen. Den lyser som en gud i en kvart, sedan glödgad krök och tappad effekt igen. Läckaget vid munstycket är dock borta i allafall. skönt.
Bränslet är Lysfotogen 80 (köpt hos en lokalgrossist, se tråden superbränsle funnet).
Tror knappast på bränslet i detta fall eftersom jag kört det i drygt ett halvår i ett tiotal lampor och kök av olika fabrikat, utan några problem. Nåväl får nog ändå prova med annat bränsle imorrn, har biltemas och lite petro blå slattar hemma.
/T
Bränslet är Lysfotogen 80 (köpt hos en lokalgrossist, se tråden superbränsle funnet).
Tror knappast på bränslet i detta fall eftersom jag kört det i drygt ett halvår i ett tiotal lampor och kök av olika fabrikat, utan några problem. Nåväl får nog ändå prova med annat bränsle imorrn, har biltemas och lite petro blå slattar hemma.
/T
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
- Ort: Trollhättan
Re: gasläckage
Hej !
Pröva att höja kröken rejält o se om det hjälper. Kollade precis på en av mina 200-lampor, avståndet mellan munstycke och oppningen på kröken är nog nära "maximalt".
Pröva att höja kröken rejält o se om det hjälper. Kollade precis på en av mina 200-lampor, avståndet mellan munstycke och oppningen på kröken är nog nära "maximalt".
Re: gasläckage
Undrade bara för min Primus 991, som jag premiärtänt i kväll efter (nästan slutförd) 'renovering', uppförde sig på samma sätt . . . med ett bränsle som funkat perfekt i andra lamporTror knappast på bränslet i detta fall eftersom jag kört det i drygt ett halvår i ett tiotal lampor och kök av olika fabrikat, utan några problem.
Men jag försöker nog bara hitta något att skylla på, - för inte kan det väl vara så att jag gjort något fel . . eller glömt att dra åt eller byta något . . . . jag?????
Men det verkar ju onekligen mer rimligt att det är något i balansen mellan mängd bränsle / storlek på strumpa / förhållande mellan luft-bränsleblandning som spökar.
Härligt att du prova och att det blev (lite) bättre med nytt munstycke . . . hur är det med strumpan då . . och är kröken tillräckligt (?) vid? Ledsen men nu svamlar jag . . . måste va den där årets cider som jag just drog om . . kanske skulle funka som bränsle???
Re: gasläckage
Ok, törs knappt skriva dettta men...
"Mitt" fantastiska Lysfotogen 80 har nu fått en knäpp på näsan. Tankade i biltemas lysfotogen i denna strulande 200:a och banne mig den lyser i princip perfekt
tappar något av sitt fina vita ljus efter en kvart, men den lyser ju och har inget glödande gasrör! Byte tilbaka till gammel munstycket (snål om mitt sista munstycke ) och testade igen. Lyser då med helt ok men efter en stund har jag den lilla tjuvlågan vid munstycket där igen så det är nog bara kassera det och köpa nytt.
Dock ger jag mig inte ännu, gasröret är inte det finaste verkar vara pålött en stump (dålig lödning dessutom) , misstänker att denna gått som spritlampa en gång i tiden. Ska prova med ett annat finare gasrör från en annan 200 som nu fungerar som reservdelsbank.
Blir då att tanka i lysfotogen 80 och prova på nytt.
"Mitt" fantastiska Lysfotogen 80 har nu fått en knäpp på näsan. Tankade i biltemas lysfotogen i denna strulande 200:a och banne mig den lyser i princip perfekt
tappar något av sitt fina vita ljus efter en kvart, men den lyser ju och har inget glödande gasrör! Byte tilbaka till gammel munstycket (snål om mitt sista munstycke ) och testade igen. Lyser då med helt ok men efter en stund har jag den lilla tjuvlågan vid munstycket där igen så det är nog bara kassera det och köpa nytt.
Dock ger jag mig inte ännu, gasröret är inte det finaste verkar vara pålött en stump (dålig lödning dessutom) , misstänker att denna gått som spritlampa en gång i tiden. Ska prova med ett annat finare gasrör från en annan 200 som nu fungerar som reservdelsbank.
Blir då att tanka i lysfotogen 80 och prova på nytt.
Re: gasläckage
Nu börjar jag bli snurrig. Har kört den en lite längre stund med biltemas soppa och märker att fenomenet med glödade röret visst är kvar, tog bara lite längre stund innan den tappade effekten och glödningen började. Har kört med 200cp munstycke och optimus nr4 strumpa 250cp.
Vad göra ???
Vad göra ???
Re: gasläckage
Har tittat lite närmare på min 991 och fann då att blandarrör och förgasare inte riktigt passade samman. Dels finns det läckor och dels pekar inte munstycker rakt upp i luftblandarröret . . . fotogenstrålen är riktad snett in i blandarrörets vägg
Efter första försöket att rikta allt blev det bättre och ljudnivån minskade men fortfarande inte perfekt, lampan tände bra och funkade en något längre stund innan den började glöda och osa. Bytte bränsle till Biltemas och försökte igen . . . ingen större skillnad
Plockade isär och riktade upp delarna ytterligare tills jag tyckte munstycket pekade rätt och allt passade väl samman. Eftersom delarna är gamla och slitna och jag dessutom knådat dem en hel del smetade jag in skarvarna med monteringspasta för bilavgassystem och såg så noga jag bara kunde till att alla skarvar var tätade.
Jag hade fortfarande Biltemas soppa i tanken så jag drog igång den på detta och lampan gick en timme utan att visa några överhettnings problem
Nästa gång bytte jag till Startas soppa (från Jula) och den verkar funka lika bra på detta, - har kört den typ fyra timmar i sträck så här långt
. . . så fortsätt rikta och täta är mitt råd!
Efter första försöket att rikta allt blev det bättre och ljudnivån minskade men fortfarande inte perfekt, lampan tände bra och funkade en något längre stund innan den började glöda och osa. Bytte bränsle till Biltemas och försökte igen . . . ingen större skillnad
Plockade isär och riktade upp delarna ytterligare tills jag tyckte munstycket pekade rätt och allt passade väl samman. Eftersom delarna är gamla och slitna och jag dessutom knådat dem en hel del smetade jag in skarvarna med monteringspasta för bilavgassystem och såg så noga jag bara kunde till att alla skarvar var tätade.
Jag hade fortfarande Biltemas soppa i tanken så jag drog igång den på detta och lampan gick en timme utan att visa några överhettnings problem
Nästa gång bytte jag till Startas soppa (från Jula) och den verkar funka lika bra på detta, - har kört den typ fyra timmar i sträck så här långt
. . . så fortsätt rikta och täta är mitt råd!
Re: gasläckage
Har nu häromdagen testat följande för att se om förbättringar kan ske.
*kört med en nyare innerhuv.
*bytt munstycken fram och tillbaka.
*skiftat i bränslen biltema och kemek soppan.
*bytt förgasare.
*kört utan topp på huven.
*justerat krök upp och ned.
Har kör lite olika kombinationer med ovanstående delar. Det komiska i detta är att nu är jag tillbaka på originaldelarna och nu går den skapligt på bägge bränslena, dock luktar det så lite väl mycket så det blir inte inomhus körning med denna 200:a tyvärr. Jag anser dock att den inte går helt 100% eftersom den osar så pass mycket.
Ska dock prova en sak till snart, justera kröken ytterligare utåt för battre passning till munstycket. Dock måste jag köra lite med dremeln och slipa lite i hålet i hatten. Då får jag kröken det där sista (som jag tror behövs...?).
/T
*kört med en nyare innerhuv.
*bytt munstycken fram och tillbaka.
*skiftat i bränslen biltema och kemek soppan.
*bytt förgasare.
*kört utan topp på huven.
*justerat krök upp och ned.
Har kör lite olika kombinationer med ovanstående delar. Det komiska i detta är att nu är jag tillbaka på originaldelarna och nu går den skapligt på bägge bränslena, dock luktar det så lite väl mycket så det blir inte inomhus körning med denna 200:a tyvärr. Jag anser dock att den inte går helt 100% eftersom den osar så pass mycket.
Ska dock prova en sak till snart, justera kröken ytterligare utåt för battre passning till munstycket. Dock måste jag köra lite med dremeln och slipa lite i hålet i hatten. Då får jag kröken det där sista (som jag tror behövs...?).
/T
Re: gasläckage
ca 1,5mm bortslipat på detta ställe, se tandpetarspets (obs. bilden visar en annan 200 hatt)
justerad krök ytterliggare 1,5mm gav resultatet att jag körde lampan 5 timmar i går kväll i vackert vitt ljus och total avsaknad av glödande detaljer.
Skönt att det går att vara envis och lyckas ibland.
/T
justerad krök ytterliggare 1,5mm gav resultatet att jag körde lampan 5 timmar i går kväll i vackert vitt ljus och total avsaknad av glödande detaljer.
Skönt att det går att vara envis och lyckas ibland.
/T