Optimus 930, pumpkolv fast.

Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Min gamla Optimus 930 från 50-talet har stått oanvänd i cirka 30år och igår tänkte jag skaka liv i den på nytt. Men icke - pumpkolven (läder troligen) sitter bergfast i pumpröret, ordentligt fastkorroderad. På med 5-56 för 24h sedan, sitter fortfarande bergfast.

Några idéer? Ska det gå längre tid?
Tacksam för idéer och tips!

Janne
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej !

Hav tålamod! Ge den lite mer tid.
Eventuellt så kan lite värme hjälpa.

Jag GISSAR på att det är gammal äcklig fotogen som beckat i hop, i så fall så brukar det hjälpa att värma milt.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Marninger »

Lite 5-56 är bra . . mera olja är bättre . . . och stora mängder, helst varm, är bäst . . så tag gärna in den i stugvärmen, - allt brukar bli lättare då.

Torkat läder kan ju bli rätt hårt men brukar relativt snabbt mjukna . . . och inte brukar väl läder sitta så där "berghårt". Har du kunnat lossa pumplocket och kika in? Om inte så försök göra det, - sitter pumpstångsknappen i vägen så försök skruva av den först.
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Nils_S »

En måde at få varmen til pumperøret er at fylde tanken med kogende vand. Kombineret med olje i pumperøret, burde det hjælpe. Efterførlgende skylle tanken med sprit for at fjerne det sidste vand.
Mvh
Nils
Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Tack för era tips! Jag ska testa och återkommer.
Janne
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Torkade pumpläder blir mindre i storlek, jag har ALDRIG varit med om att torra pumpar fastnat.
Däremot har jag varit med om att de beckat fast av fotogen, gissningsvis på grund av att backventilen till pumpen läckt.
Uppvärmning (varmt vatten i tanken) + nafta, fotogen, RME eller vad jag nu kan ha hittat (i pumpen) har löst problemet.
Vill passa på att slå ett slag för RME som "lösningsmedel" till både den ena o de andra.
Plus Nils Oscar Julöl 2010!
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Marninger »

ZVEZDA M50 skrev:Vill passa på att slå ett slag för RME som "lösningsmedel" till både den ena o de andra.
Plus Nils Oscar Julöl 2010!
Skall man ha Nils Oscar sval eller varm . . och ska man ha den i pumpen eller tanken . . . ;)
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Marninger »

Marninger skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Vill passa på att slå ett slag för RME som "lösningsmedel" till både den ena o de andra.
Plus Nils Oscar Julöl 2010!
Skall man ha Nils Oscar sval eller varm . . och ska man ha den i pumpen eller tanken . . . ;)
Skämt å sido . . . varför inte förvärma oljan direkt och hälla den i både tank och pump?
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej !

He he he, det är nog bäst att förklara så att det inte sker några hemska olyckor....
Nils Oscar julölen skall man ta EFTER det att man fått ur pumpkolven, alternativt då man inser att man får vänta någon dag innan kolven lossnar.
Serveras sval. Passar även bra i sammanhang då föda intages. Ölen alltså, stormlyktan lämnas med fördel i fred under julmiddagen, övriga i familjen tenderar till att gilla mer juliga dofter?

Jag är av meningen att man inte använder olja i detta fallet, jag använder något mycket tunnare (med god penetrations/lösningsförmåga), som beskrivet ovan. Oljan kommer kanske till pass när lädret skall mjukas upp.
Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Hej!
Tack för mångahanda idéer! Törs man testa med aceton? Bara en tanke...

Janne
Skriv svar