Optimus 930, pumpkolv fast.

Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Inte aceton för invärtes bruk, men till stormlyktor så är det säkert ett intressant val.
Prova! Det är ett bra lösningsmedel.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Marninger »

Min lilla erfarenhet av fotogenbeck (som förmodligen är vad du har i pumpen) är att det är som is. Oavsett hur starka vätskor man tar till är det väldigt svårt och tidskrävande att lösa upp, - men relativt enkelt att smälta och sen torka bort. :D

Vore jag som du skulle jag försöka värma upp lampan antingen med hett vatten eller med het olja och se om inte pumpen lossnar då. Får du bara loss den blir det ju lättare att städa upp och byta packningar sen. Fyll upp lampan med hett vatten eller het olja, ställ den över ett värmeljus och prova efter några minuter om inte pumpen lossnat. ;)
Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Tack återigen för alla tips! Arbetet med den lyktan har legat nere över helgerna. Återkommer, som sagt.
God fortsättning på det nya året till alla fotogenentusiaster!
Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Hurra! Nu har pumpkolven lossnat! Efter två veckors väntan med 5-56 i pumcylindern så lossnade det hela igår kväll. Nu blir det uppsnyggning av 930:an, nytt bränsle mm. Tack än en gång för alla tips!
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Gött att du fått loss den, det finns inte mycket som inte löser sig bara man har tålamod. ;)
Janne
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 16:36
Ort: Mariefred, Läggesta

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av Janne »

Med detta var tyvärr problemen inte riktigt lösta. När väl pumpkolven lossnat och jag skulle börja provpumpa så brast läderkolven i två bitar, varav den inre satt i botten av pumpcylindern (nära backventilen). Med en smal hummerkniv kunde jag fiska upp det till dagsljuset. Den andra delen satt fortfarande fast i pumpstångens hållare. I min hemmesnickrade lamplåda fanns en liten uppsättning reservdelar, varav en ny läderkolv. Bort med resterna av den gamla och fastskruvning av den "nya" (60 år gammal). Smorde den med rapsolja och pillade in det hela i pumpcylindern. Och vips - pumpen funkade efter LÅNGT uppehåll. Ser just att i min andra 930:a (av senare datum) består pumpkolven av metall med spår för o-ring - en mycket bättre konstruktion tycker jag.

Nu pågår upplösning av gammalt skräp i tanken med aceton. Det tycks aldrig ta slut och det kommer ut en grumlig vätska efter varje byte av acetonsats. Men målet närmar sig, känns det som. man får inte ge upp så lätt...
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Optimus 930, pumpkolv fast.

Inlägg av tomas »

Ska du rengöra i tanken rekomenderar jag "Jukka metoden" se här, viewtopic.php?f=26&t=9&p=11&hilit=magnet#p11
En fantastisk enkel och snabb metod tycker jag själv jämfört med "skölja och skaka tank".
/T
Skriv svar