Temperatur på taket och emaljlagning

ghd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 13:26

Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av ghd »

Jag undrar om någon har mätt temperaturen på ett emaljerat tak under drift, t.ex. i mitten, på halva radien och längst ut i kanten? Eller är det någon som har en bra IR-termometer och kan göra en mätning?
Jag funderar på om det vore värt besvär och kostnader (för färginköp) att testa lagning med högtemperaturfärg? Det finns olika varianter, matta och blanka, med olika temperaturtålighet, som lägst 300 Celsius och som högst 850. Blank yta och annan färg än svart, vit och silver (med litet variationer) sänker temperaturtåligheten.

En annan undring är om någon känner till någon som utför emaljeringsjobb till hyggligt pris för t.ex. ett lamptak? Jag har, på ett Coleman-forum, sett att i USA finns tjänsten att köpa för ungefär 25 dollar och då för tak som är betydligt större än Optimus eller Primus. Men i Sverige har jag inte sett något motsvarande, emaljering är inte längre någon stor bransch.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av taxidriver »

Har kollat runt lite efter olika färger att måla hattarna med. Tyvär så finns det ganska få färger att välja på. Jag har hitills bara hittat svart,silver,vit,röd,gul och blå som tål höga tempraturer på www.dalhems.com (sök på värmefärg) Och eftersom att jag är ute efter grön färg så har jag inte provat någon av dessa färger. Hadde en fundering på att köp en burk gul och en burk blå av deras penselfärg,men kände att det skulle bli för dyrt (460+frakt för 2dl)

Gjorde lite temperatur mätningar på en primus 991 (200cp) och den blev ca 180 grader C på utsidan av hatten och ca 400 grader C när jag stack in sonden under hatten
ghd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 13:26

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av ghd »

Här kommer en länk till en tysk handlare som har en grön variant. http://www.chemie-shop.com/index.php/ca ... arben.html
Norrlands Custom (säljer delar till amerikanska bilar) har motorfärger, bland vilka jag också tror det fanns ett par gröna varianter.
Den tyska handlarens färg är angiven till att tåla 300 Celsiusgrader, men jag misstänker att det, i normal tysk ordning, är i underkant av den verkliga förmågan.
Motorfärg tål mindre, spannet brukar anges till mellan 180 och 210 grader vad jag har sett, men det finns ingen uppgift hos Norrlands Custom på webben.
De har heller ingen mailadress, så vill man fråga, måste man ringa.
Både Norrlands Custom och Chemie-Shop i Tyskland har priser en bit över hundralappen.
Sedan är frågan om tyskarna vågar skicka sprayburkar utanför Tyskland, utan att det blir någon form av dyr högriskfrakt.

Jag har också hittat ett stort kulörurval hos en amerikansk tillverkare, med återförsäljare/representant i England. Men återförsäljarna i England vill inte skicka sprayburkar till Sverige......
Här är adresserna till de engelska handlarna, där kan du hitta kulörurvalet, jag fick uppgifter från engelska generalagenten, som du hittar under adressen http://www.calfire.com.
You can buy on line at http://www.stovespares.co.uk or http://www.forindoors.co.uk but I do not know if they will export the product.
Produkten heter Stove Bright och tål rejält högre temperaturer än de andra två, enligt tillverkarens hemsida http://forrestpaint.com/index.php?page=hi-temp-paints skall den tåla 650 grader Celsius och man har inte angett att det bara skulle gälla vissa färger, utan generellt. Dessa lacker är säkert spismatta, men Chemie Shop har en klarlack med glans som tål 600 grader.

Med de temperaturer du mätt skulle man nog våga testa den tyska färgen, åtminstone på utsidan och framför allt om skadorna ligger mot ytterkanten.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag gissar på att måla med högtemperatursfärg är en kortvarig lösning, efter ett tag så flagnar det av.
Hatten kommer att förändras av den stora temperaturförändringen, skall man måla så är det nog tunna lager som gäller.

Motorfärg tål inte speciellt hög temperatur, så det går bort.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av Marninger »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag gissar på att måla med högtemperatursfärg är en kortvarig lösning, efter ett tag så flagnar det av.
Hatten kommer att förändras av den stora temperaturförändringen, skall man måla så är det nog tunna lager som gäller.

Motorfärg tål inte speciellt hög temperatur, så det går bort.
Jag sekunderar, - oavsett om det är motor-, kamin, eller headers färg så håller det inte långsiktigt och ser snart fult ut igen.

Lösningen är förmodligen att emaljera om, - kolla t.ex med Skillinge Emalj som hantverksmässigt (respekt!) verkar kunna det här: http://www.skillingeemalj.se/
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av taxidriver »

Har du provat eller gissar du?

Borde ju egentligen gå att emaljera själv som man gjord i skolslöjden när man fick pröva å göra smycken av koppar bitar som man brände över en gas låga med emaljpulver på
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av jukka_t »

.

Jag har en 1020 topp där ca 50% av emaljen ramlat av i småbitar, det är riktigt ful och har
börjat rosta, hade en fundering på att lämna in den för om-förnickling men vet inte riktigt hur
jag skall få bort emaljen som sitter kvar...

Sen så sa killen som förnicklade till mig sist att ytan måste vara slät som baksidan på en
sked för att det skall bli ett bra slutresultat, detta kan ju vara svårt o få till när rosten har
gjort porer på metallen...

Hade även vart intressant o se resultatet om man lämnade in en topp till skillingeemalj...

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av taxidriver »

Jag provade å lite med sandbläster (fristråle ute på garageuppfarten) på en primustopp med bra resultat men var tvungen att sluta ganska omgående pga att det dammade nått fruktansvärt och i väntan på inköp av ett blästerskåp så har det inte blivigt några mer prover. Sen kan jag tänka mig att det är nästan lika viktigt med ytfinishen vid emaljering som vid förnickling.

Jag har en fundering om man inte skulle kunna smälta på lite mässingslod i porerna/gravrostgroparna som "spackel". Vid förnickling är jag rätt säker på att det skulle kunna fungera men inter riktigt lika säker vid emaljering pga att jag inte kommerihåg vilken temperatur dom har när dom "bränner emaljen"

Det är lite därför jag har snöat in på värmefärgerna eftersom att en penselfärg fyller porer och ojämnheter lite bättre, sen har jag hört en del gott om kaminfärgerna som bla många skoteråkare har och målar grenrör med. Jag också hört om många andre såkallat värmetåliga färger som bara är skit, Så enligt min mening så tror jag att man får prova sig fram men helt klart är ju att lika bra som en riktig emaljering blir det inte.

Enklast av allt hadde kanske varit att lära sig att njuta av "patina" ;) :D
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Hmmmm, möjligtvis skulle man kanske kunna förkoppra för att få något att slipa på?
Mässingslod kanske skulle kanske vara en variant, intressant.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Temperatur på taket och emaljlagning

Inlägg av jukka_t »

ZVEZDA M50 skrev: Hmmmm, möjligtvis skulle man kanske kunna förkoppra för att få något att slipa på?
Koppar ärju lättslipat... frågan är hur tjockt lagret blir om man förkopprar...

Sen är detju en prisfråga oxo, bara att förnickla en topp kostar ca 150:- (i gbg)

SL!
Jukka
Skriv svar