Renovering Optimus 100N

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Renovering Optimus 100N

Inlägg av tomas »

Det råkade sig väl i onsdags, skulle egentligen köpa andra prylar hos en "diversehandlare" när jag såg denna skönhet stå i ett dammigt hörn. Blev då lite svettig och nervös men försökte hålla ifrån min iver och avslutade det vi höll på med, innan jag försiktigt tittade lite på lampan och frågade om denna också var till salu??
Jovisst, men tyvärr har den ju inget glas ursäktade sig personen.
Jag frågade om priset och fick till svar; ja, en hundring kanske, drog personen till med (vilket var säkert i överkant med vad personen räknat med att jag skulle betala!!)
Men ivrig och nervös som jag var så sa jag; jovisst det kan du väl få (utan en tanke om prutning).

Denna lampa verkar helt komplett under all smuts och damm. Dessutom får den dispens i "renoveringskön" och hamnar på första köplats :D

Bild
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av jukka_t »

.

Äh, fegis!, du skulle sagt "jag ger dig 5 spänn" ;-)

Gratulerar till en finfin lampa!

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av stepside55 »

Härligt fynd, den förtjänar förturen!
mvh
Joakim
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av tomas »

Angående missad prutning :D Jo, ibland hänger ju inte hjärnan med när man ser på fina saker.....

Start av rengörning.
Bild

Har hunnit börja rengöra lite prylar nu, här tanken.
Bild
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av tomas »

Lampan lyser. :D
Har bara inte tömt bilderna från kameran ännu, de kommer snart....

Men det var tyvärr ett gas läckage mellan munstycket och förgasaren, vilket medförde till att den inte brann till 100%

Eftersom jag bara har ett munstycke och en nål så frågar jag er innan jag testar. Kan man sätta lite avgaspasta på munstyckegängen (innan jag drar åt) för att få det gas tätt???

/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av taxidriver »

Har fungerat för mig med monteringspasta för avgassyem
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av jukka_t »

.

Använder oxo avgaspasta, många rekomenderar kopparfett...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av tomas »

Här bilder från första uppstarten.

Lyser lite väl gult. Men huvudsaken är ju att den lyser så det blir till att justera lite krök och täta gasläckaget vid munstycket. Borde ju göra susen.
Lampan har inte fått någon polering utan bara en rejäl rengörning. Ska nu prova och täta munstycket med avgaspasta.

Går det att få loss munstycket sedan? (tänkte så att det inte "brinner" fast för gott när pastan uppvärmes och torkar).
Bilagor
100N_2.jpg
100N_2.jpg (118.02 KiB) Visad 9127 gånger
IMG_0166.JPG
IMG_0166.JPG (195.63 KiB) Visad 9127 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av jukka_t »

tomas skrev: Går det att få loss munstycket sedan? (tänkte så att det inte "brinner" fast för gott när pastan uppvärmes och torkar).
Går att få loss...

Min 100N började inte lysa vitt föränn efter att jag gjorde rent innuti "kringlan"

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Renovering Optimus 100N

Inlägg av tomas »

Var visserligen bortbjudna på middag igår, men jag tänkte va fasen den får följa med ändå. Så jag tog med behövliga grejor, verktyg och lite avgaspasta, tänkte att detta är väl bättre sysselsättning än tv-soffan efter maten.....

Blev tätt i munstycket och lampan lyste vitt och fint i en kvart, sedan kom det numera klassiska optimus felet. Glödande krök och rejält fallande i ljusstyrka :evil: (Jaja, det är väl bara att göra samma process som på många 200:or)

Angående kringlan så var den och hela förgasaren knappt sotig, var inga som helst problem att få igenom en vajer. Jag tror inte att denna 100N är speciellt mycket körd tidigare.

Nu ska jag gå och justera kröken.
Skriv svar