Ny med 930

jasi
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 19:55
Ort: Härjedalen

Ny med 930

Inlägg av jasi »

Hej

Köpte en 930 350cp häromdagen. Min första lampa.
Har kollat lite här på forumet och jag fick igång den igår men glödnätet gick sönder vid tändningen. Det hände två gånger. Lampan saknade glödnät då jag köpte den och jag fick bara tag på glödnät från Gasol, de skulle fungera även för större fotgenlampor. Kan det vara fel sort på glödnätet eller är det något annat fel?

Lampan lyste trots hålet i glödnätet men när jag vred på exentern så märktes ingen skillnad. Något fel?

Jan-Ola
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Ny med 930

Inlägg av stepside55 »

Hej Jan-Ola
Ta och bränn av glödnätet innan du kör igång lampan om du nu inte gjorde det. Du ska stänga av lampan om du ser att det gått hål på glödnätet, det blir annars en sticklåga som på en liten blåslampa som tar sönder ditt glas annars.

Excentern styr en liten nål som trycks upp genom munstycket och rensar det från smuts, det är inte till för att reglera ljuset. Kan det vara så att din nål gått av?

byta glödstrumpa guiden har du här.
viewtopic.php?f=26&t=547

För att kontrollera rensnålen så får du lov att ta av toppen och skruva bort munstycket, då bör du kunna se om rensnålen är där när du snurrar på ratten. Ibland går rensnålen upp igenom munstycket så att man ser den även med munstycket på.

mvh
Joakim
jasi
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 19:55
Ort: Härjedalen

Re: Ny med 930

Inlägg av jasi »

Hej

Nålen finns där då man tar bort munstycket, dock når den inte ända upp i toppen på munstycket. Skall den gå igenom munstycket?
Glödnätet hade jag behandlat enligt instruktionen innan men då lampan tände så gick det hål i glödnätet. Det hände vid båda tillfällena jag provade.

JAn-Ola
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Ny med 930

Inlägg av jukka_t »

jasi skrev: Nålen finns där då man tar bort munstycket, dock når den inte ända upp i toppen på munstycket. Skall den gå igenom munstycket?
Glödnätet hade jag behandlat enligt instruktionen innan men då lampan tände så gick det hål i glödnätet. Det hände vid båda tillfällena jag provade.
JAn-Ola
Hej Jan Ola.

Sätt fingret på munstycket och prova ratten, du skall känna att rensnålen kommer upp, kommer den inte upp så finns det
justeringsmöjligheter på rensnålsstången, om du tar loss den så kommer du se hur man justerar.

Strumpor skall inte gå sönder av sigsjälv, antingen har du haft otur eller kanske en strumpa av låg kvalitet.

På 930 använde jag Optimus 250cp strumpa.

SL!
Jukka
jasi
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 19:55
Ort: Härjedalen

Re: Ny med 930

Inlägg av jasi »

Nu har jag plockat isär allt, verkar som att rensnålen är av för den skall väl vara så spetsig så den går igenom det lilla hålet i munstycket?
Har beställt en servicesats från Fogas men vet inte om den är med där.
Rätt rolig och intressant lampa iallafall.

Jan-Ola
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Ny med 930

Inlägg av jukka_t »

jasi skrev:Nu har jag plockat isär allt, verkar som att rensnålen är av för den skall väl vara så spetsig så den går igenom det lilla hålet i munstycket?
Jepp, den skall igenom hålet för att kunna "putta ut smuts" som gärna vill fastna i det lilla munstyckshålet.

Om man kollar på hålet i munstycket så förstår man att det kan vara värt att rengöra tanken riktigt noga
för att få bra funktion på lampan.

SL!
Jukka
Skriv svar