Optimus 1200M

ChristianL
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 14:44

Optimus 1200M

Inlägg av ChristianL »

Hejsan,

Fint att det finns ett forum som detta, med massor med bilder på vackra gamla lampor! Nu är det nämligen så, att jag hittade några gamla lampor från stugan och hem skulle de tas...till nöjet av frun :D Där började problemen. Inte med frun, men med lampan alltså :) Med hjälp av google kom jag fram till detta forum och fick blicka på en likadan lampa som min är...dock i lite annorlunda skick:) Hittade alltså farfars gamla Primus 992 (AB29) som då behöver lite hjälp för att fungera. Registredade mig här för ett tag sedan och har skickat pm med en kunnande och hjälpsam person på forumet. Nu var det då dags att skriva något även hit.

Renoveringen på Primusen går sakta men säkert framåt med hjälp av fina manualer som finns här på forumet. Ett nytt glas till den behöver jag för att få den fin igen och har för mig att det kan ta sin lilla tid. Nåväl, har tid att putsa upp den ordentligt tills dess. Ifall någon vet var man kunde få tag på ett glas, äkta gammalt eller nytt, så skulle all hjälp mottages gladeligen!
Det blev av rena slumpen sedan så, att jag blev erbjuden en Optimus 1200M, som efter vissa diskussioner kom till mig. Testade den igår med spänning, eftersom jag läst här att det inte skulle vara en riktig höjdare den lampan. Den brann riktigt fint i 1,5 timme på balkongen...tror att den skulle fortsatt också ifall jag pumpat mer tryck i den. Nu funderade jag bara på ljusstyrkan. Använde mig av 200CP strumpa, men har för mig att den skulle kunna köras med 250CP också. Är det måntro så, att lägger jag för stor strumpa, så uppstår de problem som redan diskuretas här på forumet gällande just 1200M-lampan? Eller är sljusstyrkan just sån, som den borde vara med 1200M. Några bilder medföljer här.

Mvh,

Christian Lindström
Bilagor
ca 1 timme senare
ca 1 timme senare
Fotogenlampor 022 (Small).JPG (32.29 KiB) Visad 5661 gånger
10min brinntid
10min brinntid
Fotogenlampor 019 (Small).JPG (36.18 KiB) Visad 5661 gånger
Fotogenlampor 018 (Small).JPG
Fotogenlampor 018 (Small).JPG (32.88 KiB) Visad 5661 gånger
Optimus 1200M
Optimus 1200M
Fotogenlampor 013 (Small).JPG (27.14 KiB) Visad 5661 gånger
Primus 992
Primus 992
Fotogenlampor 001 (Small).JPG (38.66 KiB) Visad 5661 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 1200M

Inlägg av stepside55 »

ChristianL skrev: Den brann riktigt fint i 1,5 timme på balkongen...tror att den skulle fortsatt också ifall jag pumpat mer tryck i den. Nu funderade jag bara på ljusstyrkan. Använde mig av 200CP strumpa, men har för mig att den skulle kunna köras med 250CP också. Är det måntro så, att lägger jag för stor strumpa, så uppstår de problem som redan diskuretas här på forumet gällande just 1200M-lampan? Eller är sljusstyrkan just sån, som den borde vara med 1200M.
Hej Christian
Jag tycker den lyser väldigt fint. Går den bra med 200cp strumpor så tycker jag du ska köra den på det, det fungerar säkert med 250 strumpor också i och for sig. Men ibland ligger det visdom i order , rör inte det som inet är sönder.

Kul att du fick tag på en 992'a de är jättefina.

mvh
Joakim
ChristianL
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 14:44

Re: Optimus 1200M

Inlägg av ChristianL »

Hej Christian
Jag tycker den lyser väldigt fint. Går den bra med 200cp strumpor så tycker jag du ska köra den på det, det fungerar säkert med 250 strumpor också i och for sig. Men ibland ligger det visdom i order , rör inte det som inet är sönder.

Kul att du fick tag på en 992'a de är jättefina.

mvh
Joakim[/quote]


Hejsan Joakim!

Ok, den får vara som den är och brinna med 200cp även i forts. Tack för kommentaren! Jag är själv alldeles grön när det kommer till lampor, använde en Tilley i armén för dryga 10 år sedan :D och Primusen har jag inte sett användas under de senaste 34 åren, så alla kommentarer är välkommna! Ser bara svårt ut att få tag på bra strumpor här i Finland, japp här bor jag. Kollade tidigare på Biltema, men de hade visserligen endast strumpor till lampor som använder gas. Får leta vidare, google hjälpte dock inte allt för mycket här.

Själv tycker jag likaså att 992an är fin, bara den får glaset. Lyckligtvis så fanns locket kvar! Skall kolla ifall det skulle finnas något annat i gömmorna på landet. Har för mig att där borde finnas ännu en lampa, men vi får se. Hemma har jag nu en tysk lampa vid namnet "Mirador", en Aladdin samt Primusen och Optimusen. Det skall bli kul att försöka få fram lite info om alla dessa!

Mvh,

Christian
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Optimus 1200M

Inlägg av taxidriver »

Fick dom här länkarna som tips i en tråd som handlade om en tilley lykta. Kan ju hända att dom har delar till andra lyktor också

http://www.valens.fi/webshop/index.php?cPath=84_85

http://www.puuilo.fi.
osse99
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 20:51

Re: Optimus 1200M

Inlägg av osse99 »

Vad är skillnaden på 1200 och 1200M? Tycker min liknar den på bilderna här, men det står 1200 på min. Är det samma glödnät till båda?
Skriv svar