Tända optimus 1200

osse99
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 20:51

Tända optimus 1200

Inlägg av osse99 »

Hej
Jag heter magnus och är ny här på forumet. Även ny inom lampbranchen. Fick i dag en Optimus 1200 av mor som dom haft i båten och den funkade bra. men jag kan inte förstå hur den funkar. Försöker hitta info med bilder, går bet. Sen hittade jag ett gelt forum med bara detta.. ha ha.
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av daniel granath »

Välkommen

viewtopic.php?f=26&t=11

primus men principen är den samma.

Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
osse99
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 20:51

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av osse99 »

Tack för svar

Men det är lite det jag inte fattar.
"3. fyller hela spritkoppen ända upp." Men hur då? Den ska väl gå på lysfotogen?

Det enda jag har lyckats med är att få hela lampan dyngsur men torr som fnöske i i dom nedre delarna. Hur funkar förvärmaren rent mekaniskt? När man öppnar den ska det komma soppa i det lilla karet, liknande han i videon fyller på? Sen finns ett hål att tända i brevid knappen (reglaget) till förvärmaren. Där tänder jag förmodligen. Men där är nog torrt.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av jukka_t »

scaryeyes skrev:Tack för svar

Men det är lite det jag inte fattar.
"3. fyller hela spritkoppen ända upp." Men hur då? Den ska väl gå på lysfotogen?

Det enda jag har lyckats med är att få hela lampan dyngsur men torr som fnöske i i dom nedre delarna. Hur funkar förvärmaren rent mekaniskt? När man öppnar den ska det komma soppa i det lilla karet, liknande han i videon fyller på? Sen finns ett hål att tända i brevid knappen (reglaget) till förvärmaren. Där tänder jag förmodligen. Men där är nog torrt.
Prova att tända den utan snabbtändaren.

Man förvärmer förgasar-röret med sprit, lysfotogen är själva bränslet (i tanken)...

För att kunna fylla på sprit i spritkoppen bör man ha en spritkanna, kolla denna film, det är inte en 1200a men
man tänder den precis likadannt:
http://www.youtube.com/watch?v=mSr-21wGcdc

SL!
Jukka
osse99
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 20:51

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av osse99 »

Jaha. Kan det va så att snabbtändaren inte funkar? Men måste ju gå att renovera för bekvämlighetens skull. Det är så att här hemma är ofta strömavbrottn så hade varit kanon med en fungerande sån här lampa.

Men måste köpa ny mantel. Är det fler reservdelar man lika gärna kan byta när man ändå ska pilla med den? Tyvärr har jag ingen bruksanvisning
Detta är allt jag har.
http://www.fogas.se/rwdx/files//bru12002.gif

Men verkar inte så svårt. Är inte så många delar. men förmodligen skulle man nog ha ny nålventil och säte, för jag litar inte gamla saker. Var säljs såna saker? Detta är ett helt nytt område för mej, då jag bara sysslar med bilar och ölbryggning annars som bobby.
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av Andersman »

Enkelt med snabbtändaren; vrid ratten helt i bott åt höger, pumpa 30 slag med pumpen, öppna snabbtändaren och stoppa dit en tändsticka, fungerar den så brinner den med blå-gul låga, pumpa några slag under en halvminut, och medan snabbtändaren fortfarande är igång, öppna ratten sakta åt vänster tills gasen tänder sig i glödstrumpan. Stäng snabbtändaren, pumpa 30 slag och sedan lyser lampan många timmar.

Mvh Anders
osse99
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 20:51

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av osse99 »

ok... funkar inte.... blir att demontera rapid burner
....

Tror att det finns ett munstycke i snabbtändaren som kan vara igensatt. Finns inte mycket info om just detta, däremot o allt annat i tändandet av dessa lampor. Men ska efter julfirandet skruva isär snabbtändaren och se om jag kan se nåt. Det kommer alltså ingenting i röret när jag försöker tända där. Borde komma en dimma där när trycket är uppe.
Sen om ställratten står på kl12 så kommer en stråle där uppe. Det kan ju inte vara 100 heller. Kollar man på youtube filmer så säger dom att den ska stå på kl 12 när man pumpar upp tryckert och förvärmer. Får se hur den beter sig efter en renovering
Andersman
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 19:34

Re: Tända optimus 1200

Inlägg av Andersman »

På den här lampan (och mest troligt andra lampor med snabbtändare) så har ratten två funktioner; dels rensnålsmanöver och dels stryper den flödet till strumpan, så att där inget kommer under starten, dvs, vrid den så långt medurs som möjligt, stäng ventilen så ingen vätska kommer upp till förgasaren innan du har förvärmt. När det är ordentligt varmt, öppna sakta och öppna helt och hållet, så mkt moturs som möjligt alltså. Inga speciella positioner att ta hänsyn till.

Mvh Anders
Skriv svar