tid mellan pumpningar?

Torb32
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 17:34
Ort: Kvillsfors och Stockholm

tid mellan pumpningar?

Inlägg av Torb32 »

hej
har en Optimus 550/500cp och detta är min första tryckfotogenlampa. Jag undrar vad som kan vara normalt ang tiden innan man måste pumpa upp den igen. Nu pumpar jag cirka 40 pump var 15:e minut. Kan detta vara normalt, eller läcker den tros? Relevant är förmodligen att den står ute nu i runt noll grader och ganska mycket blåst, så den blir avkyld ganska mycket.

tack på förhand
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: tid mellan pumpningar?

Inlägg av jukka_t »

Torb32 skrev:hej
har en Optimus 550/500cp och detta är min första tryckfotogenlampa. Jag undrar vad som kan vara normalt ang tiden innan man måste pumpa upp den igen. Nu pumpar jag cirka 40 pump var 15:e minut. Kan detta vara normalt, eller läcker den tros? Relevant är förmodligen att den står ute nu i runt noll grader och ganska mycket blåst, så den blir avkyld ganska mycket.
tack på förhand
Absolut inte normalt, jag pumpar min 1550 (i princip samma lampa) ca 60 pumptag och sen går den tills bränslet är slut
och då pratar vi om ca 8 timmar...

Kolla dessa två guider:

Tanklockspackning:
viewtopic.php?f=26&t=548

Backventilen:
viewtopic.php?f=26&t=415

Fixar du den första så får du troligtvis ner tiden drastiskt, ibland är denna packning hård som bakelit
och då blir det inte tätt..

Vart i Sverige bor du?

SL!
Jukka
Torb32
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 17:34
Ort: Kvillsfors och Stockholm

Re: tid mellan pumpningar?

Inlägg av Torb32 »

vilken tur jag köpte till en servicesats då :D
tanklockspackningen ser kalasfin ut, men jag byter den ändå, och backventilen.. så får vi se.

jag befinner mig i Kvillsfors nu med lampan, annars bor jag i Stockholm.
Torb32
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 17:34
Ort: Kvillsfors och Stockholm

Re: tid mellan pumpningar?

Inlägg av Torb32 »

japp, det var tanklockspackningen. Nu har den gått snart en timme utan att minska i ljusstyrka.
Packningen såg jättefin ut, men var stenhård och dålig. Där ser man.

tack för hjälpen!
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: tid mellan pumpningar?

Inlägg av optipri »

Det är ett klassiskt fel. Packningen ser helt fräsch ut men är stenhård och tätar inte.
Beträffande tid mellan pumpningar så har bränslenivån i tanken en avgörande betydelse.
Om man fyller tanken till 90 % och pumpar upp ett visst tryck, kommer det att sjunka snabbt.
Har du däremot halv tank och pumpar till samma tryck håller det många gånger längre.
Det finns säkert nån krånglig matematisk eller fysikalisk formel för det förhållandet.

Hursomhelst, håll trycket uppe!

Bosse
Skriv svar