optimus 200p "backtänder"

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

optimus 200p "backtänder"

Inlägg av taxidriver »

tog i dag tag i en 200p i mäsing som jag fyndade i sommras på ett överskottslager utanför nossebro...Efter första provstarten upptäckte jag att den läckte i munstycksgängan samt att rensnålsstången var feljusterad. Efter att den kallnat så sänktes höjden på rensnålen och gängan till munstycket fick lite kopparpasta.

I med ny sprit och ett andra försök...å den startar riktigt fint..gött då kan den ju få gå en stund tänker man och så fort man vänder ryggen till tvärslocknar den och börjar låta som en blåslampa, fort i med en liten skvätt sprit å en tändsticka så fick jag liv i den igen..samma fenomen åter så fort man kör med rensnålen.

Och efter att jag stängt av den och låter den kallna innan jag tar in den från balkongen hörs ett skarpt pling från lyktan som visar sig vara lågspridaren som bestämde sig för att ge upp hastigt :( (tur att det inte var glaset)

Till saken hör att jag plockade i hop lyktan av lite olika delar som han hadde liggandes i en låda så att överdelen kan ev komma från en 1200 och var helt oanvänd

Någon som har nån bra ide på åtgärd? Jag har även en radius 119 som gör på samma sätt
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: optimus 200p "backtänder"

Inlägg av jukka_t »

.

Hade ett liknande fel på en 1020.. märkte efter en stund att "gallret" som är lågspridare på
en 1020 låg innuti strumpan o glödde :-)

Kan det vara att din lågspridare var något defekt innan den pajjade/sprack?

Sen så låter min Coleman 249 (fotogenare) precis som du beskriver när bränslet börjar
tryta...

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: optimus 200p "backtänder"

Inlägg av taxidriver »

tja det vet man ju inte..hela överdelen inkl lågspridaren såg helt nytt ut. Såg ut som att lågspridaren var ditsatt med avgaspasta...kan ju varit nått som expanderat och orsakat sprickor? skall nog ta och mäta lite på kröken och ev ljustera
Skriv svar