starta en ny 1200M, problem

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

starta en ny 1200M, problem

Inlägg av tomas »

På en fikarast visade sig att en jobbar kompis har en ny 1200 mässing som han köpt för ett 10-tal år sedan, denna har han aldrig haft igång eftersom han inte visste hur man startar.
Jag erbjöd mig givetvis hålla en "kurs". Men det gick inget vidare tyvärr...Lampan vill inte riktigt gå igång den blir inte nog varm verkar det som, vi fick den bara att brinna gul aktigt och sotandes, stumpa byttes och bränsle byttes ingen skillnad, (drog i gång både en radius 119 och en optimus 200 och det fungerade) Ska sägas att vi körde inte med snabbtändaren utan bara med rödsprit. Däremot såg jag något jag inte stött på tidigare, nämligen ett litet spjäll i början på mixröret samt ett justerbart mixrör, har detta något med tändningsproblemet att göra?? Vi provade givetvis att vrida spjället olika (påminner om ett chockespjäll) ingen ändring kunde dock ses. Vad är detta spjäll till egentligen??
En annorlunda renstångs annordning har den också, fjäderbelastad, kan fjädern strypa fotogentillförseln??
Lampan är aldrig tidigare använd och inte sotig eller otät.
Bild
Spjäll justerskruven.
Bild
Mixrörs justeringen.
Bild
Rensstångsfjädern.

/Tomas
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av stepside55 »

Hej Tomas
Med det justerbara mixerröret kontrollerar du luft/bränsleblandning. Ju större avstånd desto mer luft blir det i bränsleblandningen. Spjället styr sedan mängden gas som ska brinna. På mina 200 lampor har jag för det mesta ganska mycket luft i blandningen. Det finns ett mått det ska vara däremellan , men jag har inte det.

Jag antar att du provade förvärma en extra gång?
Prova att öka avståndet lite mellan mixerrör o munstycke för att få in mer luft i blandningen

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av Nils_S »

Hej Tomas

Som Joakim siger, det er mest sandsynligt det er afstanden mellem mundstykket og blandingsrøret som er for lille. Hvis jeg husker rigtigt skal der være omkring 11-12mm. En gul flamme betyder for meget brændstof (eller for lidt luft). Spjældet i selve blandingsrøret skulle være til finjustering af blandingen, men jeg har aldrig set forskel når jeg drejer på den. Jeg plejer at lade den stå helt åben.

mvh
Nils
Mvh
Nils
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av tomas »

Har nu provat att justera höjden flera gånger, (var ca 7-8mm vid start) har mätt på en OP 200 och testat det avståndet (den är 12mm) funkar inte, brinner orent då också, vrider jag på justerskruven och stänger blir det ännu sämre. Har succesivt ökat avtåndet flera gånger, blir något bättre men inte bra, fortfarande brinner den orent. Den går som bäst vid ca 15-16mm, men fortfarande gulaktigt osande och dåligt.
Vad göra ??
Kan man ta bort finjusterspjället helt (det blir ju visserligen två små hål i kröken) och öppna upp i mixröret utan denna funktion, eller är det dumt?

/tomas
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av Nils_S »

Jeg har før hørt om problemer med lige denne model. Det var den sidste 1200 og anvendte dele købte ind fra Hipolito (tror jeg), så måske var kvalitets kontrolen ikke så gode.

Det virker stadig som om blandingen er for fed. Har du checket at mundstykket sidder fast og er den rigtige størrelse? Jeg vil ikke fjerne spjældet, bare stille den så den giver mindst modstand. Noget du kan prøve er når lampen er tændt, blæse i åbningen til blandingsrøret. Hvis lyset bliver bedre, så ved du det er på grund af for fed en blanding. Så er det 'kun' at finde årsagen.

mvh
Nils
Mvh
Nils
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av tomas »

Har provat att blåsa in luft och då går den rätt så bra, så felet är ju definitivt för fet blandning. Provade att köra den med en komplett topp från en 200 (ej justerbart rör) då gick den bra, lampan går något bättre utan topphuvan på eftersom den verkar stypa lufttillförseln något.

Känns som alternativen att få den att gå bra är antingen:
*sätt dit en topp från en 200 (utan justerbar krök)
eller
*borra ut justerspjället ur 1200:an krök. Känns dock lite dumt eftersom det inte är min lampa!!

Andra alternativ efterlyses.

/T
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av Conny »

Prova att flytta upp röret så att den sitter kant i kant med innerhatten, det brukar bli bra då.

Mvh Conny
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av tomas »

Har provat att succesivt höja röret från min till max läget, men inget hjälper, den vill ändå ha mer luft....
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av peo »

Är det möjligt att kapa bort en bit av röret, så att du på det viset får mynningen ännu högre upp? Eller ligger mynningen kant-i-kant när röret är som högst?

Annars får du nog byta munstycke och rensnål till en bränslesnålare variant.

/P-O
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: starta en ny 1200M, problem

Inlägg av tomas »

Jag har höjt succsesivt ända till max läget och då är vi t.o.m lite högre än kant i kant. Jag tror att det är spjället i röret som stryper för om jag blåser i luft så blir den bra.
Skulle vara intressant att höra om någon provat att ta bort spjället i röret (är sugen att borra bort det).

Mindre munstycke och nål. Var finner jag sådana? Fogas verkar bara ha en model dvs stl 200 (det sitter ett 200 munstycke redan på).

/T
Skriv svar