Optimus 531

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Optimus 531

Inlägg av jukka_t »

.

Förra året när vi var i Älvkarleby så hade Joakim med sig ett stort och maffigt kök, vi provkörde den och
jag var mäkta imponerad, tänkte för migsjälv att en sådan behöver jag... hm... en sådan vill jag ha :-)

Idag kom den, med ilfart till postens utlämningställe, kom hem, tanten fick packa upp matkassarna själv
när jag rusa ut, slet upp lådan och sas WOW för migsjälv.....

Himla mäktig pjäs !!

bilder:

Storleksgämförelse med en Optimus 200:

Bild

Klistermärket:
Bild

Och här är den tänd:

Bild
Bild

Kvällsbilder:
Bild
Bild

Sen är ett sånthär kök kanske inte så imponerande på platta bilder så
jag filmade lite oxo:
http://www.youtube.com/watch?v=aXiuIJtx1KI

:-)

Vet inte vad jag skall ha den till, men det är en himla skoj pryl!

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 531

Inlägg av jukka_t »

.

Nån som vet vad denna ger för energistyrka?? i Watt eller liknande värde...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 531

Inlägg av stepside55 »

Hej Jukka
Det var en härlig pjäs. Minns inte hur man räknade ut effekten, det fanns ju en tråd på Swedlamp hur man räknade ut det efter fotogenåtgånge, Nägon som har bättre minne/kunskap än mig?

Nåväl, hittade att de verkar dra i sig drygt 2ltr fotogen i timmen. det blir en rätt kraftig effekt. Måste nästan bli som en villapanna skulle jag tro.

Bild


Katalogen hittade jag på CCS

mvh
Joakim
mazen
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 13:06
Ort: Älvkarleö Bruk

Re: Optimus 531

Inlägg av mazen »

Hej Jukka
Du kanske kan ha den som motorvärmare till de traktorer som var på bild i vintras och såg väldigt frusna ut
Mazen
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Optimus 531

Inlägg av jukka_t »

mazen skrev: Du kanske kan ha den som motorvärmare till de traktorer som var på bild i vintras och såg väldigt frusna ut
Då skulle motorn snabbt bli varm :)

Dock tror jag den skulle börja brinna, läcker olja nånstanns, får kika över det först..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Optimus 531

Inlägg av peo »

stepside55 skrev:Hej Jukka
Det var en härlig pjäs. Minns inte hur man räknade ut effekten, det fanns ju en tråd på Swedlamp hur man räknade ut det efter fotogenåtgånge, Nägon som har bättre minne/kunskap än mig?

mvh
Joakim
Jag flyttade tråden om effektberäkning till det här forumet för ett tag sen: viewtopic.php?f=30&t=57

Om den drar 2 liter fotogen per timme, så motsvarar det 1.6 kg/timme (densiteten = 0.8 kg/liter för fotogen). Räknar man på med ekvationen i tråden så blir effekten = 45*1.6 (kg/timme) = 45*1600 (gram) / 3600 (sek) = 20 kW! Inte konstigt att lågringen glöder i dagsljus.

/P-O
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Optimus 531

Inlägg av Lasse T »

Jag kan bekräfta detta efter vad vi lärde oss i Falköping. Jag fick det till 19000W enligt formeln i häftet.

Då kan man ju börja undra över det köket som Nils bytte till sig, det påstods vara på 16Kw vilket ju då inte kan räcka långt. 25-30 är nog närmare sanningen.

Lasse T
-------------------
Skriv svar