Lite problem med min nya 531

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Lite problem med min nya 531

Inlägg av Lasse T »

Så jag vänder mig till experterna.

Jukka har en annan tråd om 531 så ni kan se där vad vi pratar om.

Jag försökte tända mitt i går kväll men det brinner bara så länge jag håller en tändare under brännaren. Så fort jag släcker tändaren så självslocknar köket. Det är som att det blåser ut sig självt. Det brinner som F_N när jag håller tändaren där. Jag testade olika tryck och höll det igång tills ringen var helt rödglödande. När det var riktigt varmt brann det i några sekunder innan det slocknade.

Någon som har en bra ide?

Lasse T
-----------------
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av Conny »

Hej Lasse

Vad kör du med för soppa?
Har du bytt munstycket?

Mvh Conny
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av Lasse T »

Hej!

Jag kör med norsk fyringsparaffin (eldningsfotogen) Nog svårt att hitta lämpligare bränsle tror jag.

Nej, jag har inte bytt munstycke. Kan tänka mig att jag inte äger ett stort nog. vad skall det heta?

Har du sånna?

Lasse T
---------------
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av Lasse T »

Någon som kan sälja mig ett verktyg för att byta munstycke på min 531:a?

Conny!!

!!!???
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av jukka_t »

.

Innan du dismonterar hela köket, köp en annan fotogen o testa, Biltema eller Petroblå.

Radius 102an jag bytte med dig hade den norska gröna fotogenet, av doften att dömma är detta
ett bränsle som skilljer sig ganska mycket från bränselnna som iallafall jag användt....

SL!
Jukka
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av Lasse T »

Men mina erfarenheter av detta bränsle har bara varit goda. Jag har inte drabbats av bränslerelaterade problem sen jag började använda det. Jag skall ändå göra som du föreslår, det vore intressant att se om det blir någon skillnad.

Lasse
------------------
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av taxidriver »

Häll för allt i världen inte petro blå i köket. inehåller n-parrafiner som koksar igen och är svårtänt i största allmänhet(speciellt om apparaten varit förvarad kallt) Biltemas fotogen funkar 100ggr bättre och inehåller inte några n-parrafiner + att den inte är tempraturkännslig på samma sätt

Läs tråden under "bränslen" som du sammanställde av primuskongen om n-parrafinets skadliga inverkan
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av stepside55 »

prova med en skvätt bensin i fotogenet och se om det blir likadant

Jukka, hade inte du något kök som blåste ut sig själv om jag inte missminner, vad var det för galet med det?
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev: Jukka, hade inte du något kök som blåste ut sig själv om jag inte missminner, vad var det för galet med det?
Jag har en Optimus 111a som "blåser ut sig själv", har aldrig fått ordning på den...

Det lustiga är att det var ett NOS kök ( försvarets gröna låda ), den fungerar om man har
kastrull på...

Man skulle kanske kunna misstänka handhavandefel, om det inte vore så att jag har
3 andra fullt fungerande 111vor..

SL!
Jukka
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Lite problem med min nya 531

Inlägg av Lasse T »

I mitt fall visade det sig att den bara behövde en rensnål som passar till munstycket. Jag försökte rensa med för små rensnålar men när jag sen fick en i rätt storlek så fungerade köket perfekt. Det nästan roligaste med detta kök är att ställa ner trycket så det precis brinner. Det låter lite som en top fuel dragster på tomgång.
Skriv svar