Optimus 85

vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Optimus 85

Inlägg av vargen77 »

Fick hem ett optimus 85 LOke igår som jag köpte på tradera och måste säga att jag är grymt nöjd.
Går att packa ner i jägarköket tyst samt smidigt enligt min mening.
Får bara hoppas att det håller länge så jag kan njuta av det länge :)
Någon annan som har bra eller dåliga erfarenheter av detta kök så dela gärna med er av det.

Danne
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus 85

Inlägg av vargen77 »

Ingen som har några erfarenheter av detta kök att dela med sig??
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Optimus 85

Inlägg av stepside55 »

Önskar jag hade Danne, men tyvärr är inte såfallet.
Då det var ett försvarskök så tycker jag att de borde vara ganska vanliga i och med alla förbandsnedläggningar men det är sällan jag ser några.
mvh
Joakim
jesse
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 22:40
Ort: Luleå

Re: Optimus 85

Inlägg av jesse »

Det jag vet om Loke 85 eller jägarkök m/87 är att det fanns hos jägarförbanden i den norra landsänden.

Fick faktiskt tag på ett idag av en arbetskompis, har börjat kolla packningar mm men jag funderar på hur man ska tända det ?
Låter kanske lite konstigt, men jämför med Optimus 11 som har en kopp och filtring som man använder vid förvärmning så saknar Loke båda delarna.
Så hur är tanken att man ska förvärma ?? Låta bränslet rinna ner till ovansidan av tanken och tända på därifrån, näee ...

Se en sprängskiss på http://www.fogas.se/rwdx/files//85os.gif

Mvh
Jesse
vargen77
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 22:01

Re: Optimus 85

Inlägg av vargen77 »

Tanken är att man fyller den lilla koppen på tanken med rödsprit som man förvärmer med.
Men det går att sätta dit någon form av filtring då gör det att förvärma med bränslet i tanken men då finns risken att du smälter/eldar bort förgen på tanken som inte tål värme så bra.

Danne
Skriv svar