Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av BGilbertP »

Tack för hjälp och stöd. Det är väldigt värdefullt, särskilt när man är färsk på förbränningsapparater som jag är. Det här forumet är guld värt.
Jag fick fart på, köket skall man väl inte kalla det, det är ju tydligen en värmare som bl.a. har används till uppvärmning av tändkula. Det finns några fantaster på tändkula här i trakten. I en hembygdsförening. Den vägen kan jag ibland få en del intressant info också.
Värmaren kom igång till slut. Jag märkte att jag skulle dra åt stigrör och brännare riktigt ordentligt. Jag var nog för försiktig. En sak jag upptäckte och som förvånade mig var att jag behövde efterdra ganska mycket när köket har varit i gång.
Hur kommer det sig? Tycker ju snarare att metallen ska vidga sig i stället för att krympa som den verkar göra, men det är väl något annat som händer kan jag tro??
Lade även till en packning under spritskålen så att det tätade från båda håll där.
Jag använde en gummipackning för tätning ner mot tanken. Nu har jag inte kört så lång tid men det verkar funka. Hur det håller i längden får visa sig. Hittills känns det iaf som en framgång.
Eftersom vi talat om packningar ska jag passa på med en fråga till. Nästa projekt är en Radius 21. Jag har ett nytryck av en gammal katalog och där ser jag en del som jag undrar över.
Hoppas nu att bilden blir läslig, jag skannar reservdelssidan.
Dels undrar jag om packning 21/07 för stigrör 21/05. det är väl en väldigt liten packning? Den ska väl sitta inne i den del av stigröret som går ner mot tanken?
Sen undrar jag kort och gott vad Rogitpackning är för något? Motsvarighet i dag?
Det är väl den packning som är avsedd för brännaren?
Rogitpackning 0/07Ro?
Radius-21-för-webb.jpg
Radius-21-för-webb.jpg (185.2 KiB) Visad 2304 gånger
Hälsningar Börjepojken
Skriv svar