Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av BGilbertP »

Hej, ett av mina första förvärv i den här samlarnischen. Jag fick den i dag. Den påstås vara i nyskick och det tror jag på. Den verkar aldrig ha varit i gång.
Brännaren satt lite löst påskruvad på det undre röret tillsammans med spritskålen, men det var lite glappt. Jag tänkte att det bara ska skruvas åt. Så var det inte. Packningen, som ligger närmast spritskålen på bilden, satt under skålen och det verkar inte som den ska det. Jag har testat att ha den upp mot brännaren, på skålen. Där passar den bättre men är nästan för liten där också. Undertill kröp den igenom skålen. Hur ska det vara, hjälp, kan det fattas något? Jag kan alltså få allt att fästa ordentligt om jag passar in packningen noga, men ska det vara så? Grejerna är torra, kanske man ska fixa så dom sväller lite. Vad ska dom två andra packningar vara till? Den ena är av, och dom är mindre diameter än den till koppen. Nyckeln som medföljde är för liten för det här köket så jag undrar om det är ett hopplock på chans. Det var i alla fall en verktyg för backventilen med. Den långa. Syns inte på bild märker jag. Heter det backventil? Jag har sett någon bokstavsförkortning som jag till slut kunde lista ut betydde något sådant. Är jag ute och cyklar så beror det på att jag är nybörjare.

Bild

Bild
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av stepside55 »

Hej
Fint kök du fick där.
Utan att något 531 kök själv så kan jag bara gissa mig till några ideer men,
Om spritskålen sluter väldigt tätt kring brännaren/stigrör skulle jag tro att du ska ha en packning ovanför spritskålen och den andra under spritskålen så att du tätar från båda hållen. Den tredje packningen skulle kunna vara mellan stigröret och tanken, dock är jag inte alls säker då jag inte riktigt vet hur det ser ut där. Men det finns flera på forumet med erfarenhet av detta kök, så det kommer säkert bättre ideer vad det lider.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av jukka_t »

Kan det vara gängskydden som spökar i monteringen?

dom ser ut såhär:
Bild

Man tar loss dom två och för att inte slarva bort dom monterar man dom på
tanklocket:

Bild

Nu har jag inte exakt samma kök som du, men monterad ser min ut såhär:

Bild

Hoppas detta kan vara till hjälp.

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av BGilbertP »

Hej, nej det är inte gängskydden som spökar, dom har jag klart för mig hur det ligger till med. Vad jag däremot fick lära mig nu, är hur jag smart förvarar dom på tanklocket.
Nej det är just vid spritskålen som jag inte riktigt begriper hur det ska vara. Att en av dom mindre packningarna ska vara nere vid tanken, stämmer, det testade jag nu. Men det går inte att använda en sån packning vid spritskålen, den packningen är alldeles för liten. Spritskålen sluter alldeles tätt uppe vid gängan på brännaren, men när jag tittat på ditt inlägg Jukka, så ser det inte ut som det sitter någon packning mellan spritskål och brännare utan skålen ligger dikt intill brännaren. Sitter det en packning under spritskålen ner mot röret? Min packning är för liten för att passa där. Jag la också märke till en skillnad mellan din 531:a och den här, på min finns inte möjligheten att dra åt med nyckel längst ner vid tanken. Röret är runt där. Däremot kan man ju använda den övre delen på röret för att dra åt. Kanske små skillnader inom samma modell.

Jag har fått låna ett par kataloger i nytryck, den ena är Optimus, den andra Radius, dessutom ett litet häfte om karbidlampor. En kompis kom med dom och undrade om jag var intresserad. Han hade skaffat dom för ett par tre år sen, köpt på tradera tror jag. Det är kanske inga nyheter för er.
Jag har försökt skanna in framsidan och en sida som påminner om mitt kök men med helt andra beteckningar. Var det olika för olika användargrupper eller något sådant?
Jag ska försöka ladda upp pdf.... nähä, pdf är inte tillåten. Jag försöker konvertera och lägga upp senare,

101029 kl. 00.40
Nu är det lite senare,,, jag testar med bild,

Bild
Bild

Det finns sidor om reservdelar också,,, det står inget om ålder eller när den är tryckt eller så,
Börje
Hälsningar Börjepojken
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av BGilbertP »

Hej, kan någon berätta om det skall var någon packning, och i så fall vilken packning det skall vara mellan stigröret och tanken? Det är ju något vitt material nere i botten av hålet i tanken som jag inte vet vad det är. Jag tror att det ska vara ytterligare någon packning där. Jag testade köket i dag och det läckte rejält just därifrån. Jag fundera på att testa med gummi? Är det fel?
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev:Hej, kan någon berätta om det skall var någon packning, och i så fall vilken packning det skall vara mellan stigröret och tanken? Det är ju något vitt material nere i botten av hålet i tanken som jag inte vet vad det är. Jag tror att det ska vara ytterligare någon packning där. Jag testade köket i dag och det läckte rejält just därifrån. Jag fundera på att testa med gummi? Är det fel?
Nu har jag bytt bort min men.... har för mig att det skall sitta en blypackning där....

SL!
Jukka
Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Ja, det skall vara en blypackning där. Fick byta på min Radius 39 (liknande kök) för att få det tätt. Blypackningen oxiderar med tiden så det blir nästan bara vitt pulver till slut.

Mvh / Ljusbringaren.
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av BGilbertP »

OK, tack för det. Jag ska fixa bly. Kanske kan få tag i någon blyplatta och stansa ut en packning. Det vita som jag ser i botten på hålet i tanken är inte mjöligt bly. Det ser snarast ut som någon massa av något slag. Hård. Först trodde jag den skulle kunna fungera som tätning men den är för hård. Kanske något fyllnadsmaterial mellan rör och kanalen som röret stiger ner i. Om ni fattar vad jag menar. Om det inte var så hårt skulle det kunna var gips.
Nu ska jag iaf testa med blypackning så får vi se. Återkommer om resultatet.

Förresten, jag lägger upp bild på det jag talar om så får jag ordentlig klarhet,,,
Optimus 531.jpg
Optimus 531.jpg (188.39 KiB) Visad 9573 gånger

Sen undrar jag hur ni tycker detta ser ut. Stigröret går inte längre ner UTAN packning. Hela gängan är bara ca8-9mm hög. Det kan ju inte bli särskilt tjock packning i botten där.
Optimus 531 Stigrör.jpg
Optimus 531 Stigrör.jpg (154.5 KiB) Visad 9573 gånger

En sista fråga, ett av de packningsmaterial jag har använt till brännare på andra kök är
"Biltemas 60-2004, Asbetsfritt packningsmaterial, motståndskraftigt mot olja, bensin värme och dom flesta lösningsmedel" som det står. Däremot står det inget om hur värmetåligt det är. Det går inte heller att få svar när jag fråga i butik. Jag har använt detta material till brännaren på det här köket, alltså mellan brännare och stigrör. Nu anar jag att det blir rejält varm och därför undrar jag särskilt om värmetåligheten i det här fallet, men har alltså inte lyckats får svar. Kanske det här materialet funkar istället för bly??
Packningsmaterial.jpg
Packningsmaterial.jpg (180.59 KiB) Visad 9573 gånger
Hälsningar Börjepojken
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av taxidriver »

Det är ju bara att prova. Ser ju ut som att det ev kan fungera. dom har ju även sortiment med röda fiberbrickor/tätningar som är lite tätare i materialet.

Jag har faktiskt använt vanliga o-ringar i nitrilgummi på ett par av mina blåslampor för liknande tätning mellan brännare och tank utan problem. Gäller bara att inte dra åt för hårt om man använder gummipackning
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Min nya Optimus 531, litet moteringsbekymmer

Inlägg av stepside55 »

Jag tror inte det blir sådär jättevarmt därnere
mvh
Joakim
Skriv svar