Det blev en Optimus 111...

Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Var på GMHK's veteranbilmarknad i Ullevigaraget idag och fyndade ett Optimus 111
optimus.jpg
optimus.jpg (140.39 KiB) Visad 16355 gånger
Hur daterar jag det? Hittar ingen prägling som på primusen.

Det skall iaf plockas isär och lackas om och får bli campingköket i min SAAB V4. 8-)
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Beställde servicesats samt ett par kastrullbyglar från Fogas, så den här skall nog få fart inom kort. Skall nog passa på att göra rent alltsammans enligt konstens alla regler. Noterade hålet i "förgasarkorset" överst med en pip ned till spritskålen. Otroligt fiffigt!

En fråga jag grunnat på: skall det vara hammarlack på plåtlådan? Har noterat att de finns på sprejburk.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av jukka_t »

Vee-Eight skrev: En fråga jag grunnat på: skall det vara hammarlack på plåtlådan? Har noterat att de finns på sprejburk.
Dom flesta är hammarlackade men det finns en del med vanlig lack oxo, tex försvarets och sen såg jag
en baby-blå på primusträffen förra året :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Hade ju en tanke att lacka den i samma färg som saaben, men det vore att spela på trumpeter och klockspel att man är nörd. :D
Verkar som om det tom finns en babyblå kulör på hammarlack. Den verkar också tåla värme bättre än vanligt 2k-färg, vilket är ännu en sak som talar för hammarlack. Min far har däremot inte mkt till övers för hammarlack (påstår att den inte härdar ordentligt), men jag får väl i sann ingenjörsanda köpa en burk och göra fälttest innan lådan blir målad. :)
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Bytte ut munstycke, lockpackning, spindel och packbox inkl grafitpackning och startade köket igår. Gick hur enkelt som helst. Men det verkar som om backventilen i pumpen inte sluter tätt, utan sprutar fotogen ur pumpröret. Lite småslabbigt blev det. Går det att renovera dessa, eller är det att beställa en ny från Fogas?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av jukka_t »

Vee-Eight skrev:Bytte ut munstycke, lockpackning, spindel och packbox inkl grafitpackning och startade köket igår. Gick hur enkelt som helst. Men det verkar som om backventilen i pumpen inte sluter tätt, utan sprutar fotogen ur pumpröret. Lite småslabbigt blev det. Går det att renovera dessa, eller är det att beställa en ny från Fogas?

Går att renovera.

Guide till renoveringen:
viewtopic.php?f=26&t=415
Guide till tillverkning av gummipackningen:
viewtopic.php?f=26&t=702

Och om du inte har specialnyckeln så finns guide för att tillverka en här:
viewtopic.php?f=26&t=549

:-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Fantastiskt! Forumet är ju en guldgruva! Fogas i all ära, men skall man dutta små enstaka reservdelar så blir frakten en betydande del av kostnaden. Så att göra själv är både kul och karaktärsdanande. ;)

Jag har en lång munstycksnyckel till Primus:en, skulle inte bli förvånad om den passade rakt av. Fortsättning följer nästa helg.


Jag brände av den utanpå så sot och kox lossnade. Jag borstade bara av den med en nylonborste och den startade väldigt enkelt när bara hälften av spriten brunnit. Klart mindre kinkigt än primus-ettan jag har. I servicesatsen från Fogas (som jag beställde för ngn månad sen) så ingick även en glasfiberring så man kan starta på fotogen, om man till äventyrs måste. Men den funkar också som skvimpskydd för spriten. Mkt smart och genomtänkt kök.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av jukka_t »

Vee-Eight skrev:Fantastiskt! Forumet är ju en guldgruva!
Jo jag vet :-)
Guiderna med bilder har hjälpt många, min förhoppning är att vi skall ha guider för
allt man kan behöva göra med sin lampa eller kök.

Vill du ha en lite stabbigare nyckel så skicka ett meddelande till taxidriver (Mattias), han har svarvat/fräst
några riktigt stabila saker, lossar allt...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Ägnade några timmar i pappsens garage för att klura ut ett verktyg, men jag hittade inte ngt ämne att utgå ifrån. Men samtidigt så skickade taxidriver ett PM, så det blir nog affär på en av honom. Dessutom har jag hittat lämpligt material för gummiplutten. På arbetsbänken låg en ribbad bagagerumsmatta i gummi i rätt tjocklek; den kan säkert bli finare med några punchade hål. ;)
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Det blev en Optimus 111...

Inlägg av Vee-Eight »

Skulle just handla verktyget av taxidriver, men pappsen hade just både tillverkat verktyg och lossat ventilen.
Skriv svar