Okänd Optimus blåslampa

Per-Ola
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 22:21

Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av Per-Ola »

Hej

Har någon på Forumet något hum om vad detta kan vara för blåslampa ?

Det står endast Optimus, Stockholm, Made in Sweden på sidan, inget annat.
Skulle gissa att den rymmer ca 3 liter. Är det fotogen eller bensin ?

Jag skall kolla med Conny också om han vet, jag behöver vindskyddet på den,
verkar som det "brännt upp".

Hälsningar Per-Ola
optimus.JPG
optimus.JPG (154.03 KiB) Visad 16437 gånger
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av peo »

Hej

jag tror det där är en ganska gammal sak. Det ser ut som om justerskruvarna har fyrkantiga stänger. I så fall skall det sitta träknoppar på dem. Och snörlindningen och rottingen talar också för äldre modell. Kanske så pass gammal att modellbeteckning inte fanns / inte var väsentlig.

Jag ser att det står Aktiebolaget Optimus Stockholm stämplat på tanken. Optimusfabriken lämnade Stockholm 1908 (den startade 1899) och flyttade till Upplands Väsby, och deras försäljningskontor gjorde samma resa 1919. Nu kan det hända att man behöll "Stockholm" en tid efter det, men på nya produkter från Optimus står det Upplands Väsby (eller ingen ort alls), vad jag vet. De här detaljerna gör att jag tror att den här blåslampan är en ganska tidig produkt i Optimus sortiment. Kanske 1910 - 1920.

Angående bränsle - jag skulle chansa på fotogen (ser ut att vara en spiral i brännaren). Det är hälsosammast så. Ta av brännare och spiral och bränn rent spiralen. Montera ihop allt igen, och testa att starta den med fotogen. Tvärvägrar den att gå igång på fotogen (utan bara kastar en eldstrålen rakt fram), så är det en bensinare.

/P-O
Per-Ola
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 22:21

Re: Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av Per-Ola »

Hej Peo

Tack för alla tips, jag har skickat iväg ett mail till Conny också så vi får se
om han har några delar, ev. en sprängskiss, han brukar ju ha en fantastisk
koll på dessa prylar.

Hälsningar Per-Ola
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av peo »

Hej igen

jag la in en tråd om hur jag renoverade en gammal Optimus blåslampa för något år sen. Den blåslampan har en del detaljer gemensamt med din, och det kan kanske vara intressant att ta del av.

Kolla här: viewtopic.php?f=18&t=126

Precis som du så fick jag hjälp av Conny att bestämma vilken sorts blåslampa det var.

/P-O
Per-Ola
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 22:21

Re: Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av Per-Ola »

Hej Peo

Kanon trevligt reportage om din Optimus, jo jag tycker att din har samma stuk som min, alltså
den lite äldre looken, men att dom är syskon på något sätt syns ju, hoppas på mer uppgifter
från Conny, sen skall jag skicka in bilder på den i putsat skick, detta är ju min största blåslampa
hittills så klart att den skall få en ordentlig puts vart det lider.

Hälsningar Per-Ola
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Okänd Optimus blåslampa

Inlägg av Conny »

Hej Per-Ola

Det är en Optimus 487, en fotogenare.
Återkommer med delarna.

Mvh Conny
Skriv svar