Renovering av Optimus 384

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Renovering av Optimus 384

Inlägg av peo »

Hej

Jag ropade in en Optimus blåslampa som jag tyckte såg intressant ut för ett tag sen.

Så här såg blåslampan ut från lite olika vinklar:
Bild

Bild

Bild

Bild

Blåslampan är ungefär 20 cm hög och tanken rymmer ca 1 liter.
Som du ser så sitter pumpen i handtaget, och brännarventilen regleras separat med knoppen som ser ut som ett skruvmejselhandtag. Handtaget är lindat med någon slags tråd samt rotting, och båda knopparna (pump + brännarventil) är gjorda av trä.

Jag bedömmer den här blåslampan som ganska gammal, och det av flera anledningar:
1. Träknoppar känns gammalt - före bakelit- och metall-knopparnas tid. Men de behöver ju inte vara orginal, speciellt knoppen till brännarventilen är misstänkt lik handtaget till en skruvmejsel. Men ändå.
2. Den har inget modellnummer. För mig känns det som att man inte hade så många modeller när den tillverkades, kanske bara den här och några till.
3. Blåslampan är väldigt grov i sin utformning. Se t ex på påfyllningslocket när man jämför det med samma lock från en Primus från 1930-talet. Jämfört med locket från 1930-talet ser det här locket ut som det satt på en tanks.

Bild

4. Samma sak gäller skruven som sitter överst på brännaren - den sitter inte mitt i, utan lite snett åt sidan. Man har alltså inte lyckats borra hålet mitt i, dvs inte haft så bra maskiner eller stabila maskininställningar. Ger intryck av gammaldags tillverkning, där varje produkt var en egen "individ".

Bild

5. Det står Aktiebolaget Optimus Stockholm stämplat på tanken, men Optimusfabriken lämnade Stockholm 1908 (den startade 1899) och flyttade till Upplands Väsby, och deras försäljningskontor gjorde samma resa 1919. Nu kan det hända att man behöll "Stockholm" en tid efter det, men på nya produkter från Optimus står det Upplands Väsby (eller ingen ort alls), vad jag vet.

Bild

6. Munstycket är av en äldre modell som man pillar ut då de skall bytas. Jag gissar att man gick över till de mindre (moderna) munstyckena efter ett tag. (Jag har en annan träknoppslampa från Max Sievert, och den har precis samma sorts munstycke). Det skulle i så fall också indikera att blåslampan tillhör den första generationen, så att säga.

Bild

De här detaljerna gör att jag tror att den här blåslampan är en ganska tidig produkt i Optimus sortiment. Kanske 1910 - 1920. Vad tror du?

Nog om historia, och nu till lite renoveringsaktiviteter. Så här blev det till slut.
Bild

Följande gjordes:
1. Jag har lagt en ny packning (av 1 mm gummiduk) över den gamla korkpackningen i påfyllningslocket
2. Jag har oljat in det torra lädret i pumpen (med låsolja)
3. Jag har lagt en ny packning (av 1 mm gummiduk) över den gamla i backventilen i pumpen
4. Jag har tagit bort "lödningen" som satt kring ena muttern där förgasarspiralen fäster.
"Lödningen" bestod av sanitetskitt, dvs sån där gucka man har till att täta mellan toan och avloppsröret.
Det var små små sprickor längs den riktiga lödningen mellan tank och gängor, men det var tätt.
5. Rensat brännarventilen från gammalt jox
6. Provpumpat upp trycket för att se om det blev tätt. Inga bubblor i vattenhinken, så det hade det blivit.
7. Spräckt skruvmejselhandtaget till brännarventilen och tagit bort det
8. Svarvat en ny knopp (av björk) som liknar den på pumpen och den man kan se på en bild jag fick av Conny (tack!)
Bild
Bild
9. Målat knoppen svart med oljefärg, som jag torkade av delvis efter 1 dygn (med lite bensin) och sen fyllde jag i med svart tusch, för att få en lite antik "look" på knoppen. Och sen knackade jag på knoppen på axeln till brännarventilen.
10. Slipat bort det mesta av all gammal oxid och annat (beck, lack, färg, ...) med Svinto och lite vatten. Det här tog längst tid.
11. Polerat med Autosol kromglans.

En till bild från annan vinkel:
Bild

Efter allt detta var det dags för provkörning, och det gick riktigt bra. Bränsle = bensin.
Bild

/P-O