Sida 1 av 2

Tulpankupan

Postat: tor 14 apr 2011, 21:23
av Gösta
Hej! Har nu kollat upp kupan, det visade de sig naturligtvis att kupan inte ens var i närheten, utan en melonformad glaskupa ,ganska snygg och den åker nog på en lampa så småningom. Är det nån som vet vad det är, tar jag tacksamt emot informationen. Förutom kupan hade jag med mig hem en annan lampa. Har sett dom förr men har ingen information om dem.Lite mysko med en tryckmätareförsedd tank men ändå ingen pump.Tar med lite bilder och jag vill gärna ha reda på vad det är jag släpat hem. Kupan saknas naturligtvis, är det nån som kan komma med tips om ersättningskupa. Gösta

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 06:06
av jukka_t
.

Det var mycket spännande lampor du hittar Gösta :-)

Lampan vet jag ingeting om men tanken med tryckmätare, ser den ut såhär:

http://i546.photobucket.com/albums/hh43 ... 1302843517

Så är det en tank till en sånhär Aladdinlampa:

http://i546.photobucket.com/albums/hh43 ... 1302843660

Även denna lampa drivs med extern tank:
http://i546.photobucket.com/albums/hh43 ... 1302843898

Lampa och tank är Birgers, tog bilderna på Primusträffen i Älvkarleby, tror mig komma ihåg att det var ett bildäcksventil
på Birgers tank (?), har även läst i en Lux-katalog att kolsyra har användts som drivmedel i någon lampa...

Men är ingen expert, men Christer och Nils vet säkert mer än mig...

SL!
Jukka

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 07:07
av Nils_S
Jeg tror ikke det er en Aladdin lampe. Den har ikke den rigtige 'look'. Jeg væk de næste par dage, så det bliver spændende hvad andre finder frem til. Der var flere mystiske svenske mærker for hundred år siden.

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 07:36
av Gösta
Hej Ser att jag behöver ta mer detaljerade bilder,och tydligare, på brännaren mm.mm. Återkommer /Gösta

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 08:48
av jukka_t
Gösta skrev:Hej Ser att jag behöver ta mer detaljerade bilder,och tydligare, på brännaren mm.mm. Återkommer /Gösta
Kolla på rattarna, där brukar det stå tillverkare, eller om det sitter nån plåt på som på Lux-lamporna...

SL!
Jukka

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 09:05
av Christer
Även på manomentern kan lamptilloverkarens namn stå, med lite tur.

Lamptypen känns ganska Tysk, även om andra länder tillverkade dessa modeller.
Även Lux (och alltså även Aladdin) gjorde typen, men oftast utan egen tank som din har.
Fast brännaren känns inte speciellt Tysk! Åtminstone de "Vanliga" fabrikaten som Petromax etc., hade oftast en nedåtriktad brännare. (Dessutom ofta en inbyggd pump.)
Med tanke på brännarens utseende så har du nog fått en ganska tidig modell av denna lamptyp, vad det nu än är för fabrikat.

Ska bli spännande att få se vad du kommer fram till!

Att det inte finns inbyggd pump är inte så konstigt. Många äldre lampor hade bara en anslutning för en yttre, lös pump. Du har säkert en nippel för detta någonstans. Vissa hade t.o.m en anslutning som var direkt gjord för att kunna användas med din befintliga cykelpump.
Glaset som dessa lampor brukar använda är i allmänhet av den klockformade modellen du kan se i min och Jukkas avatar till höger.
Dessa finns att köpa hos Jürgen på hytta.de i vissa (Tyska) standardstorlekar.

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 12:52
av Gösta
Hej igen! Vreden är förvånansvärt neutrala inga märken, någonstans. Men när du nämner nippel så klarnar det lite, för en nippel som passar en pump finns ju och den har ju en avstängningskran så det blir (fästa pump, öppna, fylla, stänga, ta bort pumpen) att det är en manometer där så att fyllaren kan avgöra när lämpligt tryck uppnåtts, känns ju ganska viktigt, eftersom tanken har ju inte precis har karraktären av ett tryckkärl, Därtill är den ju för bräkligt tilltagen. Påfyllnadstratten för tändsprit är integrerad med lampan, och medelst en smal ledning förbunden med tändskålen. Den tratten med sitt egendomgliga utseende och även tanllocket har ju en speciell design, och borde därför vara möjlig ledtråd i identfieringen. Delen som saknas( brukar väl kallas lågspridaren) Den kan väl inte vara för svår att tillverka. Och vredet till luftpåfyllaren/ manuell backventil, den ska nog vara identiskt med det andra vredet. Jag tackar för tipset om kupan, gillar inte när den saknas det känns som om mer än halva lampan var borta fastän så inte är fallet. Tanken rymmer nog ungefär som en fotogenkamin så den borde ju brinna ganska länge.Troligenhar den sotat igen flera gånger under denna tid. Yrken försvinner hela tiden, och det kommer nya till, "lyktskötare" smaka på ordet, nu känns det gott , jaa det gör det. Men då var dom nog inget lyllo. Att byta munstycken med stelfrusna fingrar var nog ingen höjdare.
Hälsningar Gösta

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 14:14
av jukka_t
.

Snyggt med tratten till spritpåfyllningen, man behöver inte ta loss glaset när man tänder, bara o sticka i en tändsticka/liknande underifrån
genom hålet i glaset....

Klart intressant pjäs du hittat!

När få vi se den tänd? :-)

SL!
Jukka

Re: Tulpankupan

Postat: fre 15 apr 2011, 18:06
av Christer
Gösta skrev: Men när du nämner nippel så klarnar det lite, för en nippel som passar en pump finns ju och den har ju en avstängningskran så det blir (fästa pump, öppna, fylla, stänga, ta bort pumpen) att det är en manometer där så att fyllaren kan avgöra när lämpligt tryck uppnåtts, känns ju ganska viktigt, eftersom tanken har ju inte precis har karraktären av ett tryckkärl, Därtill är den ju för bräkligt tilltagen.
Ja, det var vanligt med cykelventilstandarden, för alla tycktes ha ägt en cykelpump på 10-talet (som jag tror är ungefär rätt härad för denna lampan). Oftast av den där modellen med en flexibel slang. Helt perfekt att även pumpa lampor med, men det funkar förstås även med den vanliga "moderna" pumpen utan flexslang.
De flesta lampor har dessutom ofta en enkel backventil innanför pumpnippeln. Ibland enbart i form av en lös liten stålkula. Behöver inte ens vara en fjäder som håller den mot sätet- det funkar ändå eftersom man stänger kranen för den riktiga tätningen efter pumpningen.
Det är förvisso ett tryckkärl, men dessa är knappast gjorda för speciellt höga tryck så det är rätt tänkt att ta det lite varligt.
Lampbrännare brukar drivas med strax över 1,5 kg/cm2, och denna tycks inte vara något undantag eftersom man kan ana en numera försvunnen markering runt 1,7 kg/cm2.
Jag skulle nog nöja mig med att ligga runt 1kg/cm2, såvida inte lampan går för dåligt där. Då får man väl prova att smyga på lite mer.
Gösta skrev:Delen som saknas( brukar väl kallas lågspridaren) Den kan väl inte vara för svår att tillverka.
Nej, det är nog inga problem. Jag är övertygad om att det räcker med ett stålnät a'la Lux med lämplig maskstorlek nedtryckt i utloppet på blandningsröret.
Ursprungligen kan det förvisso ha varit lite mer grejer där som kanske innehöll en anordning för att hålla glödnätet på plats, eller så.


Tratten var sympatisk. Jag har en Luxlykta som använder en liknande konstruktion med en fast monterad tratt. En annan vanlig typ av spritfyllning var genom en i lampkroppen mera integrerad och mindre tratt innanför ett litet lock.

Precis som Nils säger så fanns det ju ett antal tidiga (och kortlivade) lamptillverkare i Sverige vid denna tid även förutom Lux och Aladdin.
Rexlampan, t.ex.
Jag ser med spänning fram emot att få se om vi får klarhet i vad du har här.

/Christer

Re: Tulpankupan

Postat: lör 16 apr 2011, 08:01
av Gösta
Hej! Ja det står nu klart att det är en riktig nestor till lampa, kanske en hundraåring. Som funnit en nödhamn, sån förborgar ju. Det måste läggas upp en plan, eller? kanske är det bäst att skynda långsamt med skrället. Det känns för mig lite främmande med hoppstora utbasonerade planer, det som jag tror skulle passa mig är en mjukstart. Det finns ju tex. en manometer som pockar på uppmärksamhet, dess nål strävar och vill mot nolläget, men når inte riktigt fram. Sedan var det det där som Christer skrev om backventilen en liten kula som antingen med en fjäder eller med luftströmmen som drivkraft äntrar upp i sitt säte. Ska undersöka om det är så, även på denna. En ny dag som nyss börjat får liksom andra dagar fyllas med bestyr, i dag får vackert lampan stå tillbaka, Vardagsbilen en 10år gammal Toyota ska få olje och filterbyte 22000 mil. Skrubba rent ett altanräcke från fågelträck är okså av nöden tvunget, för vi kunde inte lägga ut sängkläderna där i morse. Men nu allra först blir det att starta med en kornmjölsgröt. Möjligen blir det lite tid över för backventilens undersökande, den ska ju ha ett nytt vred okså. Återkommer med rapport om den saken. Hälsningar Gösta