Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kök?

soren
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 07:18

Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kök?

Inlägg av soren »

Hej
Försöker decimera mina saker och nu har turen kommit till mitt friluftskök, ett Kap Artctic ifrån 2000. Jag köpte det då en vän sa att det var det bästa på marknaden men tyvärr så blev det bara en tälttur... Jag har sett på nätet att Kap Arctic fortfarande verka skapa ett ha-begär.
Jag funderar på att sälja köket och undrar två saker.
1. Jag har förstått att köket inte längre tillverkas. De nya kök som finns idag, på vilket sätt är de bättre/sämre och varför skulle någon vilja köpa ett 14 år gammalt kök?
2. Kanske fel forum men vid vilken temperatur ligger brytpunkten då gas inte "fungerar" och fotogen blir det "bättre"?

/Sören
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av taxidriver »

Jag tror att många gillar det köket pga det suveräna vindskyddet som triangiaköket ger samt att det funkar bättre i kyla jämfört med gas. Och 14 år e ju ingen ålder att tala om egentligen då sådanahär saker inte åldras på samma sätt som annan teknik (jag sålde tex ett kök igår som var 80 år gammalt som funka perfekt) och det kan ju vara ytterligare en anledning att dom är efterfrågade.

Det där med gasen har jag ingen större koll på men vet att det är skillnad på om det är butan eller propan i tuben. Vill minnas att butan tålde kyla sämmre än propan
soren
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 07:18

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av soren »

Instämmer i det du säger men det finns ju fortfarande den lösningen på marknaden, tex Trangia Multifuel X2 Multifuelbrännare http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=4032.
Användarens profilbild
Zanoj
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 20:40
Ort: Tranås

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av Zanoj »

Hejsan,

Jag är ingen expert på KAP-ARCTIC, men det är som i ditt fall mitt första fotogenkök, fick det av mina kompisar i 30-årspresent :D. Köket tillverkades av Gunnar Finn i Kiruna och han hann göra några tusen innan han började få problem med att köpa in delar, främst brännaren. De stora köktillverkarna insåg nog att hans kök var bättre och satte käppar i hjulet.
I början fanns inte heller hålen i Trangias kök för vred och bränsleslang så Gunnar skickade med en mall så man fick rätt placering av dessa när de skulle borras. Tyvärr kan jag inte uttala mej om Trangias Multifuelbrännare men KAP-köket är otroligt pålitligt, effektivt, lättarbetat och vackert. Det låter heller inte mycket när det är placerat i trangiaköket och kaffekokaren puttrar. Gunnar Finn finns inte längre i livet och tillverkningen upphörde för många år sedan. Jag skulle nog hålla ganska hårt i det där köket, ett KAP-kök i nyskick...det vill jag ha.

/jonas
Saknar du något? Köp det!
soren
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 07:18

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av soren »

Jo, jag pratade med Gunnar när jag beställde köket.
Min något suddiga minnesbild ifrån det enda tillfället köket har varit igång är att lågan sotade och att jag luktade fotogen om fingrarna. Förmodligen SBS. Ikväll hittade jag instruktionshäftet så det blir nog till att testa i helgen och se om det går bättre.
Följer ni instruktionshäftet slaviskt?
Visst fungerar det med 14-årig lagrad fotogen som bränsle, eller?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av taxidriver »

Frågan är ju om du hällde rätt bränsle i den när du fyllde på för 14 år sedan...En sak man inte får slarva med är förvärmningen med rödsprit
soren
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 07:18

Re: Kap Arctic. Prestanda och funktion jämfört med dagens kö

Inlägg av soren »

Hittade en gammal och utförlig sida om köket.

http://web.archive.org/web/200502281657 ... c/main.htm
Skriv svar