Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av jukka_t »

.

Börjar med att berätta att inga delar på det fina Radiusköket är eller kommer att bli skadade i denna "lek med dubbelbrännaren"

Detta hände på Förgasarföreningens Primusträff i Falköping i helgen.

Det hela började med att Joakim hittade en mysko dubbelbrännare hos Börje i Floby, han visade mig den jag WOWade och sen
la han tillbax den... jag frågade "skall du inte ha den" varpå han något tvekande svarade nej, och jag sa ge mig den !! :-)

Dubbelbrännaren som var oanvänd har ingen märkning på sig om tillverkare eller annat...

Skojjade lite med Joakim o sa att "jag skulle koka Kaffe på denna imorgon" :-)

På lördagsmorgonen låg dom flesta o sov efter en hård natt med diskutioner om världsproblemen till sent på natten (tidigt på morgonen)
och jag som vanligt upp klockan 07.00 fortfarande med ca 2+ promille i blodet... gick runt på campingen i Mösseberg och fota lite, dom flesta
låg o sov, lite rastlös kom jag o tänka på dubbelbrännaren som jag köpt dagen innan... tog fram den, tyckte mig känna igen gängan som ofta är
samma på brännare, tittade lite snett på mitt fina radiuskök, skrúva loss brännaren och skruva dit dubbelbrännaren, förvärmde och tände på, brann
lite varstanns eftersom det läckte under brännaren, loss med den igen och rota i reservdelslådan där jag såg en blå packning som jag köpt av Conny
nångång, provade och den passade perfekt varpå jag för mig själv i bakfylle-inspirationen ångor sa högt för migsjälv YES! :-)

( Är inte helt 100 på att "Mattias heter Mattias", vi har hälsat men har ibland svårt att komma ihåg namn )

Förvärmning igen, nu brusade det på betydligt bättre men den orkade inte hålla värmen o slocknade gång på gång, nu hade Mattias vaknat och
kom o beundrade mitt verk... vi behövde nån slaggs lågspridare, men hur får man till det när brännaren har oval lågspridehållare?, jo man tar
två vanliga ringar som är till Optimus 111a, man tar kompisens sax (eftersom han fortfarande sov) och klipper till något inte allt för vackert,
sen står man en stund o beundrar sitt verk....

Harald hade vaknat och kom o kollade nyfiket...

Förvärmning och sen brusar det på riktigt bra och jag och Mattias konstaterar nytt highscore i brinntid och precis innan vi skall göra e "high five"
så slocknar eländet, varpå Mattias säger att sätt dit en kastrull så håller den värmen bättre ( vis karl dendär ), in, smyger mig eftersom Anders
och Joakim fortfarande sover, fyller på ca "8 koppar" vatten, ut med kastrullen, förvärmning och när det börjar brusa så hystar jag snabbt
på kastrullen, småpratar med Mattias och det börjar ryka... ryka?, det är ånga.... vad kommer det ifrån, jag hystade precis på kastrullen,
lyfter på locket och det stormkokar i kastrullen varpå bägge säger "fan va snabbt det kokade" :-)

Vad skall man då ha ett radiuskök till med dubbelbrännare?... en kul grej man kan skruva på när man är på fotogenträffar kanske, eller när man skall
koka kräftor eller så..

Men men, de behöver lite vidareutveckligt, den skallju kunna gå o köra utan kittel på....

Någon sa att han misstänkte att brännaren härstammar från en blåslampa...

Och lite bilder;

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av jukka_t »

.

Idag fick jag köpt lite mässingsplåt i en hobbyaffär och tänkte labba med en liten enkel
krage så att dubbelbrännaren skulle klara o hålla tempen...


Dubbelbrännaren lös....

Bild

Här har jag najjat fast mässingsplåten..
Bild

Tidtagning på kok av en liter vatten.... inte speciellt imponerande tycker jag...
Bild

Nu brinner den men här kan man se ett problem, trotts många försök att rensa ur
så vill det ena munstycket spruta snett...
Bild

Får beställa två nya munstycken innan jag labbar vidare....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av stepside55 »

Hej Jukka
Här är nog din dubbelbrännare

http://www.tradera.com/auction/viewitem ... =118605348

trevlig pjäs

mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev:Här är nog din dubbelbrännare
mvh
Joakim
Fräck ! , la ett bud direkt :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av jukka_t »

.

Inför Primusträffen fick jag äntligen bytt det ena munstycket på dubbelbrännaren, nytt rekord på kok av 1 liter -> 3:12
(innomhustest), går riktigt rent nu, brusar mysigt men bränner inte 100% rent, fick en mysig doft i huset som inte
uppskattades av familjens kvinnliga inneboenden :-)

bild:

Bild

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av taxidriver »

Kommer jag i håg det så ska jag se om jag inte kan få med mig ett par flussbelagda silverlod till träffen så att du slipper den tråkiga ståltråden :D
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Radiuskök med dubbelbrännare :-)

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Kommer jag i håg det så ska jag se om jag inte kan få med mig ett par flussbelagda silverlod till träffen så att du slipper den tråkiga ståltråden :D
låter bra :-)

SL!
Jukka
Skriv svar