Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av webra »

Hej
Köpte en kinesisk kopia av (liknar mest Optimus Nova+) från Dealextreme.
Priset var 52$ inkl. frakt.
Allt verkar välgjort, och priset gör att jag tänker modifiera det efter behov.
Min första ide är att modifiera det till ett allroundkök bl. a. för montering i ett gammalt Trangia 27.

Hittills har jag enbart testat det med tändvätska (lacknafta).

En bränsleflaska medföljer, men gängan var så rå att jag använder en Siggflaska tills jag borstat ren gängan.

Enda problemen jag hittills sett är skarven mellan brännare och bränsleslang samt att munstyckena verkar dåligt kalibrerade (osäker om det än).
Köket skall gå att köra på på bränslen med kokpunkterna för gas/bensin/fotogen. 0,35 mm till bensin/gas, och 0,3mm till fotogen.

Köket finns omnämnt på SpiritBurner.
Länk till Youtube http://youtu.be/C4fAF7cur-w

Köket får inte importeras (kommersiellt) till EU p.g.a brännarskarven.

Vad jag f. n. funderar över är om det går att använda andra fabrikats munstycken direkt. Gängan verkar vara M6X0,8 (mätt med mobiltelefonen). Troligen M6X0,75.
Man kan ju även svarva till en adapter för förslagsvis optimus/primus munstycken.

Nåja! Jag återkommer med lite bilder när jag testat lite mer.

Nu har jag testat lite. Stormen Dagmar såg till så jag var tvungen att starta ett "nödkök".
Tändvätska funkar inte bra. Förvärmningen räcker definitivt inte till. OK Ultima (alkylatbensin) ger mkt bra resultat.

Mvh/Björn
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av tomas »

hur går det med testerna??

Har kikat på detta kök några ggr hos dealext. men jag väntar på din reccension :) innan ev order går iväg.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av stepside55 »

Lite märkligt att munstycket till bensin är större än till fotogen, det brukar väl vara tvärtom normalt??
mvh
Joakim
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av webra »

Ursäkta att jag inte lagt upp filmer m.m.
Jag fick intrycket av att intresset inte var så stort (antal besökare).
Jag ska sätt igång så snart kylan lagt sig, och livet blir lite drägligare.

Dock har jag intrycket av att köket har mkt funktionalitet för pengarna. DealExtreme tar dock ganska lång tid för leverans.

Köket har mycket starkt "flås". Bra effekt och hög bränsleförbrukning.

Jag skall köpa ett till och skicka till en jakt/barndomskamrat, som f.n. kör gasol med piezotändare (funkar INTE i havsmiljö).

Som jag ser det så är det ett kök som passar för medlemmar i detta forum. Dvs folk som har lite mer kunskap om grejorna.

Munstyckena skiftade jag och provkörde. Jag märkte inte någon skillnad. Det är inte säkert de är så noggrant kalibrerade.
Bland annat därför tror jag att en adapter för primus/optimus munstycken skulle vara på sin plats.

Den här diskussionen följde jag då jag testade munstycken. http://www.spiritburner.com/fusion/show ... p/0/all/1/

Jo bruksanvisningen är på kinesiska och det klarar jag inte av.

Att använda medföljande bränsleflaska avråder jag från. Adaptern till flaskan är av plast och aluminiumgängan RÅ. Den funkar nog efter man gradat av gängan. Jag tänkte använda en Dremel med roterande mässingsborste.

Bilder m.m kommer bara tempen ute stiger.

Håll ut/Björn
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av webra »

Hej!

Då har jag äntligen fått till allt.
Jag satte in tidsstämplar så man kan se tiden för att koka 0,5 l vatten. -1 grad ute. Alkylatbränsle.

Bild
Förvärmning med spolarvätska.

Bild
Köket har startat. 0,5 l vatten i en kastrull.

Bild
Vattnet kokar. 5 min utan något vindskydd.

Bild
Brännaren lämnar inte något sot (lacknafta sotar kastrullerna).

Bild
Alla detaljer som följde med. Längst fram är pumpen, med reserv"pumpläder". Extramunstycket syns oxå. Ett specialverktyg följde med, som är välgjort bortsett från en fast nyckel (går att fixa).

Bild
Brännaren utan brännarkrona. Har sett olika modifieringar för Trangia.
Brännarkronan har konisk underdel (ej rundad), vilket troligen är orsaken till att lågan inte fördelas helt jämnt i brännaren.
Jag funderar på att runda av brännarkronans underdel.

Bild
Bränsleflaskans gänga. Eftersom locket med pump är av plast, så sliter gängan nog ner plastgängan fort. Därför använder jag en SIGG bränsleflaska. Gängan på den kinesiska flaskan går nog att borsta "mjuk".

Slutligen: Trots alla kommentarer, så anser jag att köket är VÄL värt pengarna man lägger ut. Modifieringar bör göras (efter eget tycke), men det är väl vad som kännetecknar det här forumets deltagare.

Mvh/Björn Webjörn
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av webra »

Hej!

Några tester, men inte tillräckligt!!! Jag råkade slarva bort brännarkronan, så köket hamnade på hyllan.

Köpte dock ett till liknande kök, men av annat märke. Campsor 9, 52,5$.
http://dx.com/p/campsor-9-camp-stove-sp ... ver-101747

Jag vill nog rekommendera det framför BRS-8. Hoppas inte någon köpt BRS o blir sur på mig ;) .
Campsor levereras med en bättre brännarkrona. BRS har konisk form och campsor har sfärisk form, det resulterar i bättre låga.
Campsor har inbyggd rensnål.
Finishen på bränsleflaskans gänga är bättre på Campsorköket, risken att gängan på pumphuset ska slitas ut är mindre.
Campsor levereras med fler reservdelar (se bild), så jag behåller nog Campsor, gör en brännarkrona i mässing till BRS och skickar den till en kompis som inte förstår sig på sånt här :D :D .
Viksanbrusning på ENGELSKA följde med!! Den har dessutom sprängskisser!!!!!!

Bild

Bild

Dealextreme har alltid levererat till mig.

Jag har dessutom beställt ett kastrullset (länk) till köket, och jag har planer på att göra ett vindskydd till allt.
Ett litet vindskydd till brännaren och ett större till kastrullen. Kastrullen måste jag ha för att veta hur skyddet skall se ut.
http://dx.com/p/brs-123-multi-functional-pot-set-90763.

En sak till som jag funderar på är att konstruera en tyst brännarkrona till köket. Den har jag funderat MYCKET över. Länkar finns det mkt på nätet. De som
görs känns som overshot. De som säljs är svindyra. Jag tror jag har en bra ide på gång, men om någon vill tipsa mig på nåt så kommentera gärna.
Jag har enligt min egen uppfattning en optimus "tystbrännare" till 8:an, men jag har inte lyckats lokalisera den.
Det här köket kommer det att publiceras bilder på modifieringar.

Låg vikt, bra effekt, enkelt handhavande och tillförlitlig funktion är målet.

Ett till litet tillbehör som jag är intresserad av är:
http://dx.com/p/outdoor-gas-recharging- ... 0cm-114563
Återfylla engångsflaskor med propan. Inget i sig att rekommendera, men jag är villig att ta risken.

Mvh/Björn
Senast redigerad av webra den fre 10 maj 2013, 19:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av webra »

Jo en fråga!

Enligt broschyren kan man sätta till en kapsyl "Hailong Bao" om man kör med lacknafta fotogen.

Vad är "Hailong Bao"??? Iofs kör jag helt med OK:s alkylatsoppa, men jag är väldigt nyfiken.

Editerar:
Testade när det blev mörkt:

Bild

Testade förra köket med lacknafta, och fick en rysligt vit låga (svagt sotande). Vad jag kan förstå så är en skvätt alkylatbensin en bra tillsats till lacknaftan.

Har ett problem!!

Vad jag förstått så har det skapats en djungel av gängor då det gäller bränsleflaskor, och det är ett problem då det gäller dessa kök.
SIGGflaskan funkade då det gällde BRS köket, men det var enbart en illusion.
Jag mätte gängstigningen (efter bästa förmåga), och fick följande ungefärliga värden:
Campsor <1,75 mm
Brs 1,75 mm
Sigg 2 mm
Största gängtolken mäter 1,75

Diametern varierar dessutom. Att SIGGen gick att gänga på berodde på att SIGG har större diameter. Allt är som gjort för en olycka med den kombinationen.
Läste en del om flaskgängor, men blev inte speciellt mycket klokare.

Någon som har ngn info?
Jag har från en tråd fått info som ANTYDER att CAMPSOR använder en gänga som hör till MSR-köket.
Kanske vi skulle skapa en separat tråd om det här. Fel gänga som min SIGGflaska på en BSR kan få hemska följder med alkylatbensin.

!!Någon som har ngn info?!!

Mvh/Björn
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Kinesiskt multifuelkök BRS-8.

Inlägg av stepside55 »

Hej
Kul tråd, har själv inget flask kök, men börjar nästan känna ett litet behov av det.
Sänd en bild bild på den tysta opt. 8 brännare när du hittar den.
mvh
Joakim
Skriv svar