PYRO no 3

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

PYRO no 3

Inlägg av peo »

Hej

jag ropade nyss in en PYRO no 3 blåslampa, se bilden nedan.

Bild

PYRO var ett företag som inte var i branschen särskilt länge enligt Terrence Marsh (http://terrence.marsh.faculty.noctrl.ed ... ovepz.html). Jag citerar "Aktiebolaget Pyro, Stockholm started production in 1900 but was not in business for many years" och så visar han en bild på ett kök som han tror tillverkats 1912-15. Otroligt nog så har jag hittat en produktblad på internet (http://www.kb.se/Ot/LIBRIS_ot/Lista.htm), där min PYRO blåslampa finns på bild:

Bild

Produktbladet är från ca 1910, och blåslampan har alla karakteristika från denna tid, så det stämmer säkert. Zoomar man in nedre vänstra hörnet ser man att lampan jag har är den som kallas "no 3":

Bild

Jag har försökt få fart på blåslampan, men det gick inte så bra. Muttern blev så varm att man inte kunde ta i den, och lampan ville inte tända trots bensin i tanken. Det är sannolikt stopp innanför munstycket. Det blir därför lite pyssel att få tillbaka den i ursprungsskick. Bl a skall den tråkiga tejpen på handtaget bort, muttern på brännarreglaget bytas till en träknopp av ursprunglig form, och just nu matar jag 5-56 i gängan som brännaren sitter fast med - för den sitter som gjuten. Jag hoppas kunna återkomma när det är fixat med en bild på en 100-åring i full vigör.

/P-O
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: PYRO no 3

Inlägg av peo »

Sådär

nu har jag fått fart på blåslampan - det satt skräp bakom munstycket, tanklockspackningen (i kork) var slut och ersattes med en i gummi, en ny knopp har tillverkats, och den gamla tejpen på handtaget virats av.

Dags att provtända:
Bild

Hmm, ventilen till brännaren var visst öppen så bensin trycktes ut, därav de gula lågorna, men sen tog det sig bra:
Bild

Närbild:
Bild

/P-O
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: PYRO no 3

Inlägg av Tive »

Wow ! 100 år, det inger respekt ! den äldsta lampa jag har är från 1919, så det är några år kvar .

Mvh Tive
Skriv svar