Okänd "doughnut"

Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Okänd "doughnut"

Inlägg av optipri »

Har "fyndat" lite på sistonde, till lycka för själen men till olycka för bankkontot. Lyckligtvis börjar det bli fullt i ladan så nu får det vara stopp på nya objekt snart.

Är det någon som känner igen den här utelampan? Jag har inte forskat så mycket själv, bara bläddrat lite blan en del papper jag har, utan resultat.
Den saknar all typ av märkning, t.o.m manometern, som brukar kunna ge en vägledning, är anonym.
Skicket är bra, dock en spricka i glaset. Eventuellt saknas det något längst ner eftersom det är en lite lucka som kan öppnas där, men som nu redan är öppen.
Dessutom finns det bränsle kvar i den, kanske bara att tända upp? :idea:

Bosse
CIMG2145.JPG
CIMG2145.JPG (129.41 KiB) Visad 12692 gånger
CIMG2146.JPG
CIMG2146.JPG (126.61 KiB) Visad 12692 gånger
CIMG2147.JPG
CIMG2147.JPG (126.87 KiB) Visad 12692 gånger
CIMG2148.JPG
CIMG2148.JPG (112.85 KiB) Visad 12692 gånger
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Okänd "doughnut"

Inlägg av Christer »

Det är ju ingen exakt matchning, men den delar vissa väsentliga delar med "Meteorlampan".
I synnerhet brännaren, som ju är lite speciell med den där kulformiga delen längst ner på blandningsröret.
meteor.jpg
meteor.jpg (72.5 KiB) Visad 12686 gånger
Det finns en gammal tråd med en likartad lampa som du kan se här
Conny (C) föreslog att det skulle kunna vara en ”Olymp”, tillverkad av det tyska företaget Eckel Glinicke/Berlin, vilket ser riktigt ut, och jag misstänker att det var samma tillverkare som salufördes som "Meteor" här hemma.
Det var ju rätt vanligt att Tyska lampor och kök togs hit och stämplades om med t.ex. importörens namn.

/Christer
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Okänd "doughnut"

Inlägg av optipri »

Det stämmer att det finns vissa likheter med meteor men även olikheter. Däremot är det helt klart att det är samma lampa som i den andra tråden som fanns länkad i ditt meddelande. Jag ska lägga ut den på CPL och se om någon vet mer.

Bosse
Skriv svar