Min Standard 102a fortsätter att lysa lite halvdåligt och efter ett tag blir det svarta fläckar
på strumpan...
Lampan är helt genomgången in i minsta detalj, nytt munstycke/rensnål, testat med fyra olika bränslen
osv osv... inget fungerar..
Rådfrågade Harald och hans förslag provade jag, lite bättre blev det men inte helt 100 ändå...
Men har länge retat mig på att det är svårt att få rent innuti kringlan, några säger att den inte
gör mycket nytta, men... jag tror att den hjälper till o få upp tempen på
fotogenet...
Frågat dom flesta hur man gör rent den och dom flesta har inte haft nån lösning, men när jag
frågade min vän Lars så kom han med ett lysande förslag...
Tryck in en vajjer sa han... vajjermetoden använde jag när jag gör rent den raka delen på
röret, funderade.... får man verkligen in en vajer innuti kringlan??
Lite smått bakfull i morse efter en sväng nere hos brossan igårkväll (öl, whisky och Tequila) kände
jag att inspirationen smög på mig....
Plockade ner 102an i molekyler... lite bilder:
Här är en "innan bild" som visar en av dom svarta fläckarna på strumpan:
.
.
Vajjern som är en cyckel bromsvajjer från biltema avkapad, här tror jag att man kan få bättre
resultat genom att använda en mopedbromsvajjer, den är något stabbigare...
.
Med hjälp av en tång och flera finska svordommar fick jag in vajjern...
.
Sen var det på med borrmaskinen och köra, här får man vara försiktig så att man inte sliter
på munstyckets kontaktyta, men med rätt vinkel på borrmaskinen går det rätt bra...
Körde borrmaskinen först medurs, sen moturs samtidigt som jag förde vajjern fram och tillbaka..
-
Här var det första som kom ut:
.
Och såhär såj vajjern ut:
.
.
Sen hystade jag in den i ultraljudstvätten.
Och blev glad att jag fick ut ytterligare lite smutsigt vatten:
-
Monterade ihop lampan och nu har den stått o lyst i nästan en timme utan svart strumpa...
Dock lyser den lite gult, men kommer inte ihåg vad det är för bränsle i den just nu, skall prova
med tändvätskan jag brukar få vitast ljus med när denna tank blir tom.
Svårt att säga om detta med kringelrengörningen löste problemet, men nu vet jag iallafall att
kringlan är hyffsat ren innuti så jag slipper ligga sömnlös för det

SL!
Jukka