Guide -> Byte/renovering av pumpläder.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Guide -> Byte/renovering av pumpläder.

Inlägg av jukka_t »

.

Kommer in lite nybörjare hit till forumet som hittat en lampa på vinden och vill ha funktion på den, därför
hystade jag ihop en serie småguider dit man kan rikta dom i nöd :-)

Börjar med att säga att den metod jag använder kanske inte är den ultimata men den fungerar.

Pumplädrets funktion är att få luft/tryck i tanken, funktionen kan liknas vid en vanlig cykelpump
men istället för att trycka i luft i en slang så är denna pumps funktion att få tryck i tanken, sen skall
förstås allt annat som har med trycket att göra fungera för att lampan skall fungera tex att tanken
inte får ha några läckor och att backventilen måste fungera.

Men nu kör vi!, pumplädret är gjort av läder som namnet avslöjar, för att den skall fungera måste den vara mjuk
och inoljad, jag använder en klassisk ickesyntet motorolja men har sett alla möjliga fetter och skokrämer fungera
lika bra.

I denna guide har jag tagit fram en gammel 1020 som av nån anledning hade en 1022 tank.

För att komma åt lädret öppnar du denna ring:

Bild

och som förväntat ser ett gammalt pumpläder ut såhär:

Bild

Att plocka ner pumptoppen är relativt enkelt och när man gjort det så får man dessa
delar (utseende skiljer blad vissa lampor/kök)

Bild

Här kan man se varför detta läder bör bytas ut, kanske skulle man kunna få en funktion
även på detta läder om man tvättade av det och smorjde in det igen, detta kommer vi inte göra
i denna guide.

Bild

Gammalt läder vs ett nytt, pumpläder kan inhandlas hos vår kompis Conny på fogas.se eller på ebay,
vid köp på ebay sök med orden "pump cup leather" och kan rekommendera säljaren sefaudi från Turkiet
som gör läder av väldigt hög kvalitet.

Bild

Ett nytt pumpläder skall ligga i olja minst en timme för att kunna hinna suga i sig av den smarriga
oljan som den behöver.

För att underlätta montering brukar jag sätta på det torra pumplädret på stången innan jag oljar in den.


Bild

Sen ner i oljan, i detta fall har jag använt ett glas bara för att få en bra bild... lär få
skit av frugan när hon kommer hem och hittar ett drickglas med olja i.... :-)


Bild

För att kunna göra klart denna guide lite snabbare fick detta läder endast bada i ca 10 minuter, men man
kan se att den ser lagom geggig ut...


Bild

Innan montering brukar jag skvätta i lite olja innuti pumphuset, sen brukar jag "bända ut"
lädret lite, sen kommer monteringen, man skall vara mycket försiktig så att man inte
skär sönder lädret mot dom vassa kanterna, lite svordommar brukar hjälpa mig...


Bild


Tror denna guide kommer att hjälpa, om någon av er som gjort detta några ggr har tips och
trix för att underlätta ytterligare var vänlig skriv!, även bättre olja/smörjningstips är mycket välkommna.

OBServera att läderbyte på våra kök är i princip samma procedur, delarna kan se lite annorlunda ut.

Mvh
Jukka